Enkel jakke med perlestrikk

5 Jun

Denne jakken har vært ferdig en stund, men jeg ville vente med å vise den frem til jeg hadde gitt den bort, siden det var en gave til min lille niese. I går fikk hun den, og da er kysten klar 😉

image

Jakken er strikket mens jeg var i restegarnsmodus, så her er både garn og knapper fra lageret. Hurra for det!

image

Oppskriften er Enkel jakke fra Pickles, og den er i den andre Picklesboka. Egentlig er jakken strikket i glattstrikk, men jeg valgte å strikke dobbel perlestrikk for å unngå lange omganger med vrangmasker. Jeg mener jeg strikket størrelsen 6-9 måneder, men med litt tynnere garn og pinner enn i oppskriften, så den skulle passe perfekt til en 4 måneder baby akkurat nå. Den ble heldigvis passelig, men den kunne ikke vært særlig mye mindre.

image

Jeg brettet ned de øverste kantene for å lage en slags krage. Synes det ble en fin detalj, og jakken ble litt løsere i halsåpningen. Jeg anbefaler mønsteret, det var et veldig raskt og enkelt prosjekt som jeg strikka på et par dager. Jeg brukte Big merino fra Drops og det gikk med litt under 3 nøster. Pinne 4,5 på nederste rillekanter og 5 ellers.

image

Og her er Benedikte i jakken. Hun smilte da hun fikk den på, så jeg regner med hun ble glad for den 😉

Nå er det ut å nyte finværet, hurra! 

6 kommentar to “Enkel jakke med perlestrikk”

  1. Ingunn 5. juni 2014 kl. 08:56 #

    Fin liten jakke til den skjønne jenta! Her regner det i dag etter uker med finvær.

    Ha en strålende torsdag!

    Klem

  2. Penelene 5. juni 2014 kl. 19:49 #

    Så skjønn!!!

  3. StrikkeDisa 5. juni 2014 kl. 22:31 #

    Nydelig jakke. Alltid en fornøyelse å se hva du strikker.

  4. Olaug 6. juni 2014 kl. 09:00 #

    Så søt den er – og for en herlig liten modell 🙂

  5. Huldr 6. juni 2014 kl. 10:23 #

    Nydelig jakke og jakkemottager! Det gjorde seg med perlestrikk og krage.

  6. Anne Marie 16. juni 2014 kl. 21:26 #

    Nydelig liten jakke til en nydelig liten prinsesse

Legg igjen en kommentar

