Smågodt for strikkere

10 Apr

Jeg er veldig glad i småting, spesielt nyttige småting. Jeg kommer stadig over nye, fine hjelpemidler til strikketøyet, som jeg elsker å samle på. I dag tenkte jeg å vise fram litt av dette.

image

Som dere ser, så er det søte farger det går i hos meg. Småtingene er noe av det som gjør strikking litt ekstra stas. Kanksje jeg er litt barnslig sånn, hihi. Fint hobbymateriell, kombinert med litt ekstra mykt garn – da er det morsomt å strikke! Er dere ikke enige?

Dette pinnemålet kjøpte jeg utelukkende på grunn av trådkutteren, og jeg har ikke angret et sekund!

image

Den er så utrolig handy å ha med seg, så slipper man den store og skarpe saksen. Den er en del av rundpinnesettet man får kjøpt hos Pickles, men jeg kjøpte bare pinnemålet enkelt.

De fleste har vel en flettepinne. Selv hadde jeg den standardpinnen som har en bøy midt på, og den har fungert helt fint. Likevel føler jeg hele tiden at den vil gli av, spesielt siden den er litt for tynn for garnet jeg vanligvis strikker fletter med. Men i helgen fant jeg en type flettepinne jeg ikke har sett før.

image

Jeg testet de på et strikketøy, og de var så smarte! De henger mye bedre på, er tykke, og i søte gladfarger. Hurra! Disse er kjøpt på Bundingen i Tromsø, og kostet 42 kroner for begge.

I småtinghylla på Bundingen var det mer som fristet, nemlig den smarte telleren.

image

Jeg sitter stadig med penn og papir mens jeg strikker, og streker og streker for å telle omganger/fellinger/økninger osv. Med denne så trykker du bare lett på toppen, så holder den tellingen for deg. Etterpå er det bare å nullstille, og da kan man jo notere hva man har gjort uten å måtte ha med alle de evinnelige strekene 😉

Noe annet nyttig når det kommer til mønster, er disse kjekke magnetstripene.

image

De har jeg bestilt fra damen bak bloggen Karipias Kreasjoner. Veldig smart å ha hvis man strikker mønster, så slipper man post-it-lappene som alltid mister limet etter et par forflytninger. Disse har magnet på begge sidene, så du skyver den ganske enkelt oppover mønstret etterhvert som du strikker. De jeg bestilte måtte selvfølgelig være rosa, men hun selger i alle slags farger og mønster 🙂

Full av Ull-lappene mine er selvsagt også rosa.

image

De er bestilt fra Mina Namnband. En side med god service, og etter min mening rimelige priser 🙂

Alle herlighetene oppbevares i den fiine blomstrete strikketøyvesken min, sammen med et eller annet strikkeprosjekt.

image

Strikketøyvesken er det min flotte bloggvenninne Gry-Anette som har sydd. Jeg likte hennes så godt første gang vi var på strikkekafe sammen, og neste gang fikk jeg jammen meg en av henne 😉 Og som dere ser, så passer fargene på den også perfekt inn sammen med resten av smågodtet mitt 😉

Om noen har noe mer lurt strikketilbehør å tipse om, så gjør gjerne det 😉 slike småsaker får jeg aldri nok av!

Advertisements

13 kommentar to “Smågodt for strikkere”

  1. Ingrid 10. april 2013 kl. 16:27 #

    Så mykje spennande strikke-tilbehør, som eg ikkje visste
    eksisterte! Magnetlista var jo genial, så smart!
    Det einaste «kule» eg har er maskemarkørar, eg har så mange men
    brukar få av dei. 🙂
    Ha ein fortsatt fin dag.
    Klemmar

  2. Marianne 10. april 2013 kl. 16:51 #

    ååå de flettepinnene var stilige!! Slike ønsker jeg meg!!!

  3. Eirin 10. april 2013 kl. 18:06 #

    De magnetene var geniale! Deilig med godt og fint utstyr 🙂

  4. G-Anette 10. april 2013 kl. 20:03 #

    Det var litt av en godteblanding ja! 🙂 Den kutteren må jeg som sagt bare skaffe meg, og nå ser jeg jo at den telleren må bli med hjem neste gang jeg er innom Bundingen, den var jo genial! 🙂 (Det mangler ikke på kreative metoder for å ‘telle’, i form av flytting av gjenstander fra den ene siden til den andre…hihi)

    Akkurat slike flettepinner fikk jeg i posten i forrige uke, bestilt fra Etsy. Jeg fikk ikke heeelt til med en gang, men det kommer seg nok. Enig med deg at de vanlige flettepinnene ramler lett ut – så jeg må få til med de her nye 🙂

    Jeg har funnet frem Greys Anatomy til deg, så ved neste anledning skal vi bytte serier? 😉

    Fin uke til deg
    Klem

  5. Rita 10. april 2013 kl. 21:39 #

    Hei, så flott blogg du har! Sett gjennom maaange innlegg nå 😀
    Hilsen Tromsø-strikkejente (:

    • Full av Ull 10. april 2013 kl. 22:16 #

      Så utrolig koselig å høre 😀 takk takk!

  6. Mariann 11. april 2013 kl. 02:35 #

    Så koselig innlegg da,og så masse gode tips. Noe av dette er jo helt nytt for meg. Takk for tips.
    Klemz

  7. ina 11. april 2013 kl. 03:51 #

    Masse strikkegodis! Fristende å anskaffe en slik rundeteller, for det er litt herk å sitte med lapp og blyant når det er mange runder å holde styr på. Smart magnetlist også!

  8. Siren 11. april 2013 kl. 11:26 #

    Helt genialt med sånn stikkegodis:) Veldig glad i sånne ting selv, desverre mindre flink til å holde orden i det…!

  9. Anne 11. april 2013 kl. 15:14 #

    Takk for mange kjekke tips! Litt rosa småplukk må til;) tror jeg må skaffe meg en rundeteller, avkryssing på papir glemmer jeg bare av år jeg er i farta hehe:)

    Ha en fin dag!

  10. Ingrid 11. april 2013 kl. 22:33 #

    Så mye flotte hjelpemidler som finnes! Takk for at du deler! Den pinnemåleren med kutter må jeg se etter neste gang jeg er på Bundingen (var der i dag, men da visste jeg jo ikke omn den). Flettepinner og rundeteller… Ja, her må det handles!

    Ha en fin kveld!

    Hilsen Ingrid

  11. Lene 16. april 2013 kl. 11:52 #

    Mange fine og kjekke hjelpemidler du har. Selv har jeg ikke så mye av det, og det jeg har stikker ungene av med… Kanskje kjøpe litt sånt i stedet for nytt garn neste gang man stikker hodet inn gjennom en garnbutikk;)

  12. Rebecca 18. april 2013 kl. 23:49 #

    Så søte hjelpemidler 🙂 genial den med innbygget trå kapper:-)
    Tips til rundeteller: strikkelykken app ❤❤❤