Halser · Inspirasjon · Interiør · Strikketilbehør · Strikking

Sommersysler

Et nydelig sommervær er kommet til Nordland, og det har blitt mye strikking i solen i det siste. Men jeg har også puslet med et annet prosjekt. Jeg klarte nemlig å redde en gammel håndlaget skuff fra en materialhaug som skulle brennes i fjæra. Jeg bestemte meg for å fikse den opp litt og gjøre den om til garnboks.

image

image

Slik så den ut da jeg tok tak i den. Jeg pusset bort all malingen og rengjorde den. Selv om skuffen var veldig fin i treverket, bestemte jeg meg for å male. Den ble hvit utenpå og mintfarget inni.

image

Her ser dere resultatet. Jeg beholdt nøkkelhullet foran og lot være å fjerne/male metalldelen.

image

Nå står garnet i all sin prakt ved siden av en gammel skrivemaskin på landstedet. Og som dere ser nederst i hjørnet på bildet, så har jeg enda en pose med garn, klar til å fylles på 😉 Heldigvis skal vi være her over en uke til.

image

Da min svigerfar forstod min begeistring for gammelt «rask» som andre egentlig vil brenne, fant han frem enda en skatt til meg som jeg fikk. Et gammelt frimerkeskrin fra da det var butikk her på stedet.

image

image

Det må være godt over femti år gammelt, antakelig nærmere seksti. Han har bare brukt det til spiker og småtteri, og det så derfor ikke så fint ut. Hengslene og rommene inni var fint intakt. På dette har jeg pusset bort malingen utenpå, men beholdt malingen inni. Jeg har enda ikke bestemt meg helt for hva jeg vil gjøre med det, male det eller beholde det trefarget. Det eneste jeg vet, er at det passer perfekt som pyssel-skrin.

image

Allerede har det kommet på plass litt tape med sau, målebåndsamlingen min og litt annet.

Og for at dette innlegget også skal bli litt strikkerelatert, så kan jeg vise fram det siste som har blitt ferdig, nemlig enda en Bandana Cowl fra Purl Bee.

image

Et av mine favorittmønster å strikke, og dette er nummer fire i rekken. Denne gangen har jeg brukt Andes fra Drops. 160 gram, strikket på pinne 6 mm. Fargen er en fin korallrød og kommer nok til å passe fint når det begynner å bli kaldt i august, men man enda har lyst å beholde de friske sommerfargene en stund til.

7 kommentarer om “Sommersysler

  1. Jeg blir så imponert over folk som klarer å ta vare på sånne gamle ting og lage noe nytt av det. Bare det å så hva det kan brukes det og hvordan man kan fikse det er for meg imponerende! Og nydelig ble jo skuffen også! Passet veldig bra med masse garn oppi!

  2. Koselig skuff med herlig garn i. Jeg sitter og strikker med Nepal nå,og det er så mykt og godt. Kjekt at folk tar vare på gammelt «rask».
    klem

  3. Så kjekt med sånne gamle skatter som kommer til heder og verdighet igjen. Jeg har erfart at det meste kan brukes 🙂 Og så får en noe som ikke alle andre har, kjekt det også 🙂
    Ønsker deg en fin helg!
    Klem fra Anette

Legg igjen en kommentar