Gensere · Presanger · Strikking

Strikkede gaver i juni

Jeg liker veldig godt å gi bort ting jeg strikker. Det er kjekt å lage til andre og det blir alltid tatt godt imot. I det siste har det vært litt hemmelig gavestrikk på pinnene, og nå er det på tide å vise frem.

image

image

Denne mariusgenseren ble strikket i mai, og ble gitt bort som dåpsgave sist helg. Jeg strikket i merino extra fine fra Drops og størrelse 1 år.

image

Litt utradisjonelle mariusfarger, men de stod godt i stil til den lille jenta som fikk den, og som jeg er så heldig å være fadder til.

Når man er både tante og fadder, er det klart at man fristes til litt ekstra babystrikk, og som mange andre måtte jeg også strikke Sommer-romperen som Pickles nylig la ut.

image

Et veldig kjekt og enkelt mønster å strikke, og et superanvendelig plagg. Jeg strikket størrelse 6 mnd, men jeg tror den kommer til å passe lenge. Selene har to knapphull, så man kan justere lengden, og i tillegg kan man justere den ytterligere ved å ha kryss på ryggen.

Her er selene på sitt korteste:

image

Og her er de på det lengste:

image

Jeg strikket i restegarn fra to andre prosjekter. God følelse! Garnet er Mor Aase ull/bomull. Jeg leste oppskriften litt for fort, og endte opp med to knapphull, istedenfor tre. Men hva gjør vel det, når knappene er så søte 😉

image

Mamma har bursdag i juni, og setter alltid pris på hjemmestrikket i gave. Jeg har lenge hatt lyst å prøve noen av de fine oppskriftene til Purl Bee på kjøkkenhåndklær, og valgte den som gir rutete mønster.

image

image

Med tradisjonelle farger i rødt og hvitt, passer denne rett inn på et sommerslig kjøkken på landet, med vaffelduft og sol inn vinduet. Myk og god i Mor Aase bomullsgarn (supergamle rester fra jeg var kanskje 10-12 år og strikket rillekluter).

image

Nå er det kun egostrikk på pinnene, og jeg ser fram til en helg med masse strikk, forhåpentligvis litt utendørs også?

God helg til alle!

7 kommentarer om “Strikkede gaver i juni

  1. Hei! Så utrolig mye fint du har laget. Har bladd meg nedover i innleggene dine, masse flott strikk 🙂 Her blir det lite strikking for tiden, men regner med at det tar seg opp igjen når høsten og innetiden kommer 🙂
    Ha en super helg!
    Anette

  2. Du har jammen vært flittig! Jeg falt helt for den fine romperen, og så synes jeg kjøkkenhåndkleet er skikkelig stilig. Alltid kjekt å strikke en Marius, for den er en sikker vinner. Kos deg med egostrikken!

    God helg fra Ingunn

  3. Den romperen var knallfin! Og det rutete kjøkkenhåndkleet så nydelig og nostalgisk! Godt jobba:)

  4. Så utrolig mange flotte gaver du har laget☺ Nydelig genser og flott «romper». (Artig ord,- har ikke vært borti det før) Kjøkkenhåndkleet er også en sikker vinner. Vottene i ditt forrige innlegg var knallfine! Håper det blir lenge til de kan brukes!☺
    -Anne-

  5. Så utrulig heldig tantebarna dine er, herlig med slike gåver, det kan ikkje bli sagt for ofte.
    Sjølv om det er moro å strikke til andre er det veldig moro med egostrikk, har virkelig blitt mykje av det her i det siste 🙂 Gledar meg til å sjå kva som er på pinnane 🙂 Ha ein fortsatt fin sommar.

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )