Strikkede gaver i juni

27 Jun

Jeg liker veldig godt å gi bort ting jeg strikker. Det er kjekt å lage til andre og det blir alltid tatt godt imot. I det siste har det vært litt hemmelig gavestrikk på pinnene, og nå er det på tide å vise frem.

image

image

Denne mariusgenseren ble strikket i mai, og ble gitt bort som dåpsgave sist helg. Jeg strikket i merino extra fine fra Drops og størrelse 1 år.

image

Litt utradisjonelle mariusfarger, men de stod godt i stil til den lille jenta som fikk den, og som jeg er så heldig å være fadder til.

Når man er både tante og fadder, er det klart at man fristes til litt ekstra babystrikk, og som mange andre måtte jeg også strikke Sommer-romperen som Pickles nylig la ut.

image

Et veldig kjekt og enkelt mønster å strikke, og et superanvendelig plagg. Jeg strikket størrelse 6 mnd, men jeg tror den kommer til å passe lenge. Selene har to knapphull, så man kan justere lengden, og i tillegg kan man justere den ytterligere ved å ha kryss på ryggen.

Her er selene på sitt korteste:

image

Og her er de på det lengste:

image

Jeg strikket i restegarn fra to andre prosjekter. God følelse! Garnet er Mor Aase ull/bomull. Jeg leste oppskriften litt for fort, og endte opp med to knapphull, istedenfor tre. Men hva gjør vel det, når knappene er så søte 😉

image

Mamma har bursdag i juni, og setter alltid pris på hjemmestrikket i gave. Jeg har lenge hatt lyst å prøve noen av de fine oppskriftene til Purl Bee på kjøkkenhåndklær, og valgte den som gir rutete mønster.

image

image

Med tradisjonelle farger i rødt og hvitt, passer denne rett inn på et sommerslig kjøkken på landet, med vaffelduft og sol inn vinduet. Myk og god i Mor Aase bomullsgarn (supergamle rester fra jeg var kanskje 10-12 år og strikket rillekluter).

image

Nå er det kun egostrikk på pinnene, og jeg ser fram til en helg med masse strikk, forhåpentligvis litt utendørs også?

God helg til alle!

Advertisements

7 kommentar to “Strikkede gaver i juni”

  1. Anette Østebø 27. juni 2014 kl. 16:17 #

    Hei! Så utrolig mye fint du har laget. Har bladd meg nedover i innleggene dine, masse flott strikk 🙂 Her blir det lite strikking for tiden, men regner med at det tar seg opp igjen når høsten og innetiden kommer 🙂
    Ha en super helg!
    Anette

  2. Ingunn 27. juni 2014 kl. 17:07 #

    Du har jammen vært flittig! Jeg falt helt for den fine romperen, og så synes jeg kjøkkenhåndkleet er skikkelig stilig. Alltid kjekt å strikke en Marius, for den er en sikker vinner. Kos deg med egostrikken!

    God helg fra Ingunn

  3. Vigdis 27. juni 2014 kl. 17:52 #

    Den romperen var knallfin! Og det rutete kjøkkenhåndkleet så nydelig og nostalgisk! Godt jobba:)

  4. Søstrenes Strikkeglede 28. juni 2014 kl. 17:57 #

    Så utrolig mange flotte gaver du har laget☺ Nydelig genser og flott «romper». (Artig ord,- har ikke vært borti det før) Kjøkkenhåndkleet er også en sikker vinner. Vottene i ditt forrige innlegg var knallfine! Håper det blir lenge til de kan brukes!☺
    -Anne-

  5. Lucky Loop 30. juni 2014 kl. 10:44 #

    Takk for klute-inspo! Har klute-dilla akkurat nå, og disse var bare helt lekre! Må prøves!

  6. Ingrid 2. juli 2014 kl. 13:12 #

    Så utrulig heldig tantebarna dine er, herlig med slike gåver, det kan ikkje bli sagt for ofte.
    Sjølv om det er moro å strikke til andre er det veldig moro med egostrikk, har virkelig blitt mykje av det her i det siste 🙂 Gledar meg til å sjå kva som er på pinnane 🙂 Ha ein fortsatt fin sommar.

  7. Huldr 27. juli 2014 kl. 20:05 #

    Så mye fint, likte spesielt godt det nostalgiske rødrutete håndkleet!