Gensere · Jakker · Presanger · Strikking

Islandsgenser til mamma

Mamma har alltid sagt at hun synes islandsgensere med rundfelling er fint, og jeg bestemte meg for å strikke en som en overraskelsesgave til henne. Jeg bladde i Knitting with Icelandic Wool og landet på mønstret Dropar, og fant farger som jeg visste hun ville like. Genseren ble strikka på nøyaktig tre uker og ble overlevert i går. Mamma ble veldig overrasket og glad, og genseren passet helt perfekt.

image

Her er det min lillesøster som er modell, og genseren er litt for for stor på henne. Men bedre med bilder der man ser genseren på en kropp og ikke bare på en kleshenger 😉 Jeg strikket i dobbel Safir fra Sparkjøp, og synes det ble en veldig fin erstatter for Alafoss Lopi. Men på neste genser skal jeg prøve meg på islandsull. Det gikk med akkurat 20 nøster garn, så genseren er ikke florlett, men den tykk og varm og god.

image

Jeg er veldig fornøyd med fargebruken og synes mønstret gjorde seg godt på rundfellingen. Jeg felte av elastisk i halsen, og strikket den ikke dobbel. Halspartier på gensere pleier jeg å strikke etter egne mål og ikke så mye etter hva som står i oppskrift.

image

Genseren er veldig lett og rask å strikke, og mønsterbordene lærer man seg fort utenat. Jeg har brukt pinne 5 mm på vrangborder og 6 mm ellers.

Mamma har forresten akkurat gjort ferdig en sinnasaujakke, og den fikk jeg lov å vise frem her.

image

Hun har strikka i Rauma 3-tråds, så jakken er tett og god. Jeg synes den ble kjempefin, og håper jeg en dag kommer over monteringsvegringen, sånn at jeg også kan prøve meg på en kofte eller jakke.

Helgen nytes på hytta med snop, strikketøy og påskeadvent sammen med mamma og søster. God helg!

8 kommentarer om “Islandsgenser til mamma

  1. Nydelig genser du har strikka til mamma! Mønsteret minner meg om gamle dager, og fargene er helt etter min smak. Så må jeg berømme mamma for den fine Sinnasaujakken! Jeg ønsker meg en slik en også…..

    Kos dere på hytta!

    Her er det grått i dag, men den nedbøren som var meldt har vi ikke sett noe til. Perfekt strikkevær.

    Klem fra Ingunn

  2. Kjempe fin genser fu har strikket til mamma 🙂 tenker det blir en favoritt genser hos mamma! Fin jakke hun har laget også:-)
    Klart du klarer og montere, så flink som du er 🙂 må bare prøve!
    Kos dere masse på hytta:-)
    Klem

  3. Kjempe fin Islandsgenser. Nydelig fargekombinasjon. Veldig flott sinnasaujakke også. jeg holder på med en likedan jakke, bare at jeg har droppet sauene.

  4. Snille, snille deg! Mamma’n din er veldig heldig, genseren ble kjempefin!:)
    Flott sauejakke hun har strikket da!:) Dere er en skikkelig strikkefamilie skjønner jeg:)

    Ønsker deg en super dag!
    Klem

  5. Dobbel Safir. Blir den ikke tung da? Synes den ser flott ut. Jeg bruker mye Safir til hekletepper fordi de blir så tung og varm. Safir har masse fager å velge i. Du er flink.
    Klem

Legg igjen en kommentar