12 Months of Knitting · Gensere · Strikking

Hyttegenser med Rosendalmønster

Først vil jeg bare si tusen takk for alle fine kommentarer på forrige innlegg om kortreist garn. Jeg ble så glad av å lese alle sammen, og jeg skjønner nå at det er mange som er opptatt av å bevare norske garnkvaliteter, norsk produksjon og de lokale garnbutikkene. Det er helt supert!

Februarprosjektet mitt i 12 Months of Knitting kom av pinnene et par dager på overtid, og blogges enda flere dager på overtid, men her er den endelig. En stor og grov hyttegenser til utebruk.

image

Denne gleder jeg meg til å bruke ute solveggen til påske, på kjølige sommerkvelder på kaia, og som en koselig høstgenser. Den har en god og romslig passform, og passer faktisk kjæresten helt fint også. En delegenser, med andre ord.

image

Genseren er strikket i Fritidsgarn på pinne nr 6, og det gikk med totalt 550 gram garn. Oppskriften er fra boka Garnglede i Rosendal. I boka finner du oppskrift på alt fra strømper til puter, hvor alt har samme mønster. Genseren var det jeg falt for aller mest, men det er ikke usannsynlig at det en gang kommer et par matchende sokker på pinnene.

image

image

Den eneste endringen jeg gjorde, var å strikke en icord-avfelling rundt halsen. Jeg synes det passet så fint siden genseren har rullekant nederst på bolen.

image

Og helt til slutt; en liten forsmak på neste blogginnlegg der jeg skal vise fram de kjempelange strømpene jeg strikket i gave til min søster. Mer om dem senere.

Rosendal-genseren var som sagt februarprosjektet i 12 Months of knitting, og jeg synes jeg henger godt med på utfordringen om tolv store plagg til meg selv. Marsprosjektet er jeg allerede godt i gang med, og det blir høstjakke fra Pickles. De som husker veldig godt, vil kanskje minnes at verken Rosendal eller Høstjakke var mine planlagte prosjekter for februar og mars, men begge to har vært kø-snikere. Jeg tror uansett det blir en tid for alt, og det skal nok bli både Helga Isager og Leila Hafzi om litt.

Bare torsdag i dag, men jeg velger likevel å ønske alle god helg 🙂

15 kommentarer om “Hyttegenser med Rosendalmønster

  1. Heldig du som faktisk er fornøyd med egostrikken! Min egostrikk ble både for stor, for slapp, for kort og for lang, alt etter om du tenker før eller etter forsøk på bittelitt krymping i tørketrommelen..men genseren din satt som et skudd, og Rosendalmønster er vakkert!

  2. Så fin den genseren er til deg! Kjekt at dere kan bruke den begge to. Spennende med de lange strømpene!

    God helg fra Ingunn

  3. Den genseren var virkelig fin til deg! Fikk nesten lyst på sånn selv jeg….
    Så kjekt med en skikkelig grovgenser, også så praktisk at den kan deles….;)
    Gleder meg allerede til neste oppdatering her hos deg:)
    Hos meg går det sakte for tiden. Formen har vært litt laber, og jeg har vært altfor mye på jobb….. Men til helga kanskje…..;)
    God helg til deg også!:) Klem

  4. Jeg har sett på den genseren(og boka), liker så godt det mønsteret og fasongen! Den sitter så flott på deg og ser skikkelig digg ut. Eneste jeg ikke skjønner er hvordan du klarer å gå med fritidsgarn, jeg hadde klødd meg ihjel;) Men så er jeg veldig sensitiv på det området da. Skulle gjerne hatt boka, men tenkte jeg burde ha en pause i bokhandlingen min, hehe;)
    Gleder meg til neste innlegg og sokken:)

    Ha en god helg!

  5. Så fin genser! Og fine farger 🙂 Er den veldig stikkete, siden den er i Fritidsgarn? Jeg har bare brukt det til toving og grove ting, så er litt skeptisk til det i genser? 🙂

    Jeg kom helt ut av 12 months of knitting planene mine… Men det er vel lov å hente seg inn igjen, og få to prosjekter på en måned 😉

    Ønsker deg en god helg! 🙂

  6. For en flott genser! Så enkel, men så fin! Syntes den borden nede virkelig gjorde seg, og icordhalsen var en flott detalj! Også gleder jeg meg til å se strømpene 🙂

    1. Det finner du i boka Garnglede i Rosendal 🙂 Oppskriften var også med i bladet Allers Påskeideer, så kanskje du får den ved å ta kontakt med Allers 🙂

Legg igjen en kommentar