Ja takk til kortreist garn!

27 Feb

Det var sikkert mange som fikk med seg innslaget på Nrk om de tre gjenværende garnprodusentene i Norge, og viktigheten av norsk ull og produksjon? Hvis ikke, så kan du se det her. Garnprodusentene som er igjen i Norge snakker om at de ønsker tydelig merking av hva som er norsk garn, og nevner også betegnelsen «kortreist garn». Dette synes jeg var så fint at jeg må skrive et lite innlegg om det her.

Jeg er en stor tilhenger av å bevare gamle (ull)tradisjoner, opprettholde arbeidsplasser i Norge (spesielt i bygde-Norge), og tanken på noe som er ordentlig og laget med kjærlighet av folk som får godt betalt for arbeidet de gjør. Derfor er det ingen strikkeprosjekter som er så fine som de der jeg bruker garn jeg vet er ordentlig fremstilt. Der dyrene har levd gode liv. Norsk ull fra norske sauer. I større og større grad har jeg begynt å velge slikt garn. Garn som gir meg god samvittighet.

image

Spesielt etter å ha lest denne boka ble jeg ekstra forelsket i norsk ull. Boka kan virkelig anbefales for alle ull- og strikkeentusiaster. Her lærer man om ull og ullens egenskaper, og jeg ble i alle fall fristet til å kjøpe mer norsk. For all del, det er ingenting i veien med å kjøpe litt deilig alpakkagarn, men det er som sagt noe eget ved å kjøpe garn som er av både norsk ull og av norsk produksjon. For meg ligger det nært hjertet. Alle vil ha kortreist mat, og nå vil jeg også ha kortreist ull.

image

Genseren jeg har på pinnene for tiden er i Fritidsgarn fra Sandnes, og det er et av garnene deres som produseres av norsk ull. Tommel opp. Det gir meg som sagt en god følelse å bruke garn jeg vet er fremstilt på en god måte. Man snakker om fair trade, men det er også noe som heter fair made. For eksempel da videoene om angoraoppdretten raste før jul, så tok alle garnprodusenter og klesprodusenter kontakt med sine leverandører. Alle fikk til svar at oppdretterne oppfylte kravene. Ingenting i veien. Dyrene ble klippet og hadde det godt. Ferdig med det. Jeg vet ikke om jeg stoler på det. For hvor havner angoraen som man ser i videoene? Et sted må jo den også havne. Nesten all angoraoppdrett foregår i Kina, og der er de ikke akkurat kjent for å være flink med dyrevern. Dessuten klarer jeg ikke å glemme tanken på at kaninene lever livet sitt innesperret i bur de tre månedene mellom tiden de blir klippet. Er det greit? Jeg begynner straks å tenke på pelsoppdrett og får en uggen følelse. Jeg tok et standpunkt, og jeg solgte de fem angoranøstene jeg hadde liggende, samt de to genserne jeg hadde strikket med angora.
Etter dette er jeg ekstra påpasselig med å sjekke hvor garnet jeg kjøper kommer fra, og jeg synes tydelig merking av garn hadde vært supert.

image

Her ser dere mine seneste garnkjøp. Fjell sokkegarn fra Hillesvåg og Lovikkagarn fra Ullcentrum. På Ullcentrum sin nettside kan man lese at de samler inn svensk ull fra Øland og Småland. Ull som uansett skal kastes eller brennes fordi ingen har behov for det. Dette lager de garn og ullprodukter av. Det synes jeg er fantastisk, og Ullcentrum er eksempel på produsenter av garn som gir meg god følelse å bruke.

image

image

Budskapet her er ikke å se ned på noen eller rette pekefingre. Alpakka og kasjmir og andre spennende utenlandske kvaliteter er vel så bra, og kjøper det ofte selv. Dette er bare en påminnelse om alt det herlige garnet som finnes i vårt eget land. Alle vil gjerne ha produksjon i Norge, men dersom ingen kjøper norsk, så er det jo en grunn til at de norske småbedriftene må legge ned eller flagge ut. Dessuten må man heller ikke glemme at den norske ulla er unik i kvalitet. Tykk, varm og slitesterk. Ingen udyr og bakterier på grunn av det kalde klimaet. Bare ren ull. Man skal altså ikke kjøpe bare for å støtte, men fordi man ender opp med svært godt garn som varer lenge og holder seg fint.

Jeg stemmer for merking av norsk garn, og kommer helt klart til å gå inn for å kjøpe mer norsk!

image

Hva er deres tanker rundt dette?

24 kommentar to “Ja takk til kortreist garn!”

  1. Huldr 27. februar 2014 kl. 11:42 #

    Fantastisk bra innlegg! Jeg har mange tanker om det, og er vel enig med deg i alt du skriver, i grunnen. Ironisk nok kjøpte jeg en kjole/genser i angora for første gang noen dager før det ble kjent hva slags forhold dyrene levde under. Jeg er veldig enig med deg, det er ikke bare hvordan ulla blir høstet som er viktig, men hvordan dyrene har det også. Og hvis man er imot pels, så kan man heller ikke forsvare å bruke angora som er produsert på den måten. Kjolen min har ligget i posen i påvente av mer informasjon fra produsenten, men den kom aldri, så nå har jeg gitt opp og tatt den i bruk. Tenkte ikke på å selge den, men jeg tenker at jeg i alle fall fra nå av ikke skal kjøpe mer angora uten å vite hvordan den er produsert.

    Flott garn du har kjøpt, og den boka må jeg nok slå kloa i jeg også. Takk for linken til ullinnslaget! Jeg liker veldig godt dette fokuset på kortreist ull, det gir fremtidshåp. Norsk ull er fantastisk. I morgen skal jeg på Husfliden og kikke på garn, gleder meg!

    Og blåbærvottene dine i forrige innlegg var kjempefine!

  2. Annepålandet 27. februar 2014 kl. 12:11 #

    Godt skrevet! Jeg har nettopp hatt et innlegg om det samme, og flere andre også, det er tydelig at dette er noe som engasjerer!
    Jeg har blitt en mye mer bevisst garnkjøper i det siste -«problemet» er jo bare at man har et digert garnlager fra før, og der er jo både det ene og det andre. Men jeg kommer til å bruke det garnet også, når det først er der. Litt gammelt og litt nytt – nå må vi strikke på!!
    Ha en fin dag!

  3. Hanne 27. februar 2014 kl. 12:57 #

    Kjempe flott innlegg. Jeg må helt klart bli mer bevisst på hvor garnet jeg kjøper produseres så jeg er helt enig med deg i at garnet bør merkes bedre. Jeg er også for kortreiste produkter og ønsker å bevare norske arbeidsplasser og da spesielt i distriktene. Ja, til norsk ull.

  4. hanneken 27. februar 2014 kl. 13:10 #

    Viktig å bli påminnet dette! Har alltid tenkt at norsk ull sannsynligvis er svindyrt, men det er det jo heller ikke. På Hillesvåg selges 100 gram for ca 65-75 kr, mye ferdignøstet garn fra utlandet som ligger på samme prisen når du tenker gram..

    Og godt poeng det med arbeidsplasser også.. 🙂

    • Full av Ull 27. februar 2014 kl. 13:32 #

      Det er sant. Det er jo faktisk ikke dyrere, det virker kanskje bare slik siden det selges i 100 grams nøster 🙂 Jeg tenker det bare mer og mer; ja til norsk garn 🙂

  5. Huldr 27. februar 2014 kl. 13:16 #

    PS: Fikk ikke linken til å virke, dessverre. Men fant den ved å gå inn på nrk nett-tv og finne Dagsrevyen for 25. 2.2014. Under spilleren står det en oversikt over innslagene og det er bare å klikke på dem så kommer man dit man skal 🙂

    • Full av Ull 27. februar 2014 kl. 13:30 #

      Tusen takk for at du sa ifra. Nå er linken ordnet 🙂 Og takk for en veldig god kommentar lenger opp.

  6. Lene 27. februar 2014 kl. 13:25 #

    Jeg er så enig:-) Jeg har faktisk aldri kjøpt garn i utenlandske nettbutikker….Jeg ønsker at garnbutikken i nærheten skal bestå, og da må vi handel der:-)
    Strikkeklem

  7. Anne 27. februar 2014 kl. 14:48 #

    For et supert innlegg! Jeg er enig i alt du skriver;) Jeg syns ikke noe om dyr i bur, uansett om de påstår at de har det såkalt «bra». Hadde jeg ikke klødd så fælt av ren ull hadde jeg nok kjøpt mer av det til egne gensere. Det er ganske kjipt egentlig;) Derfor bruker jeg en del alpakka til meg selv for den har mange andre gode egenskaper. Men jeg ville helst brukt norsk ull;)
    Er litt dumt at nrk presenterer 3 gjenværende produsenter i Norge, da det er flere mindre norske også. Hadde vært fint om de kunne inkludert de også siden mange ikke vet om de. Jeg har nettopp kjøpt norsk pelsull fra Hifa og kunne tenkt meg å prøvd villsaugarn fra villsaugården. Drømmen ville jo vært å kjøpt ull og spunnet selv;) Men det har jeg ikke rygg/skuldre til å sitte med dessverre. Ble litt fascinert av rokkene de viste på strikkekvelden.
    Kjempeflott garn du har kjøpt deg, og den boka har jeg også! Veldig bra 🙂

    Ønsker deg en fortsatt strålende uke!

  8. Svalbardstrikk 27. februar 2014 kl. 14:52 #

    Flott og viktig innlegg! Jeg har ikke vært bevisst nok på dette, men kommer til å prioritere å kjøpe norsk garn heretter.

  9. hanne 27. februar 2014 kl. 18:01 #

    Enig, jeg har reagert på at det meste garnet jeg kjøper er produsert i Peru, til og med garnet jeg kjøpte på fabrikkutsalget…

  10. Anne Marie 27. februar 2014 kl. 21:22 #

    Det går ikke ann å ikke være for kortreist garn. Nå er det opp til oss å bruke norskprodusert garn slik at vi kan gjøre kjent for andre hvilke gode kvaliteter det har og inspirere andre til å bruke det.

  11. Birgitte 27. februar 2014 kl. 21:51 #

    Et viktig og godt innlegg! Ja takk til kortreist garn! Jeg kommer til å fokusere mer på å kjøpe norsk fremover. Etter det angorafokuset, sjekker jeg alle plagg jeg vurderer å kjøpe i butikk. Hadde heldigvis ikke noen plagg med angora hjemme. Jeg tenker litt på hvordan sauene som produserer all den fine ulla vår har det… Det er det lite fokus på….

  12. Vigdis 27. februar 2014 kl. 22:10 #

    Godt innlegg! Har aldri bestilt garn fra utlandet før i sist uke..men det var to nøster Isager fra Danmark, så det må vel være bra?? Ellers har jeg aldri brukt angora, og kommer til å sjekke opp hva som er bra garn fra nå av!

  13. Ingrid 27. februar 2014 kl. 22:17 #

    Eg er så enig med deg 👏 Prøvar å styre vekk frå drops og lignande garn. Kjøper stort sett sandnes, dale og rauma. Såg at dale skulle begynne å produsere i utlandet og kutte ut i Norge, noko som eg synes er synd. Det er for dyrt å drifte her i landet, utgiftene må ned. Eg synes det er viktig som forbrukar å støtte norske produsenter, men likevel synes eg det er vanskelig å vite kva som er importgarn og kven som har spinneri her. Eg betalar gjerne 100 kroner for eit nøste i stadendfor 100 kroner for 10 nøste som er på slike tyrkiagarn nettsider, bare drit. Tommel opp for godt innlegg, nå skal eg kikke på linken 🙂

  14. Marianne 28. februar 2014 kl. 09:34 #

    Flott innlegg du har skrevet her. Jeg er veldig enig med deg, og jeg prøver så langt som mulig å kjøpe norskprodusert garn. Den boken så spennende ut:-) Klem Marianne

  15. Guro 28. februar 2014 kl. 12:14 #

    For et flott innlegg! Må innrømme at jeg ikke har vært så veldig bevisst på dette før, men etter å ha lest innlegget ditt kommer jeg garantert til å tenke litt annerledes om garnkjøp!

  16. LisaM 28. februar 2014 kl. 14:56 #

    Flott innlegg!:) Noe vi alle kanskje burde tenke på…

  17. Pringeling 3. mars 2014 kl. 00:24 #

    Fantstisk bra innlegg! Personlig så bruker jeg mye norsk ull. Sandnes og Dale-garn er nok det jeg har brukt mest hittill i min «strikkekarriere». Nå har jeg flyttet på meg og har plutselig også en butikk som selger Rauma i gangavstand hjemmefra, før var det 5 mil til nærmeste Rauma-utsalg, men nå kan jeg virkelig nyte hele fargespektret av finulla før jeg kjøper de nøstene jeg trenger! Men jeg strikker ikke norskt garn bare fordi det er norskt. Jeg er veldig glad i både Wollmeise, Cascade 220, Arwetta og det meste av Malabrigo og jeg handler av de typene også. Jeg tror litt av problemet med Dale er at de har vært litt dårlige på å følge utviklingen. Det er mange «traurige» og «gammeldagse» mønster fra Dale hvor den typiske stereotypsike strikkeren står på en fjelltopp og skuler utover fjorden. Sandnes tok seg opp for et par år siden og peiset på med «norske favoritter». Gamle mønstre, men i nye farger, i tillegg til at de kom med masse moderne babyklær! Det gir meg lyst til å strikke Sandnesmønster det!

  18. Hanne Kjersti Løkken 3. mars 2014 kl. 10:24 #

    Jeg er veldig glad i alpakka.
    Så jeg bruker garn fra Du store alpakka, synes de gjøre en god jobb, og garnet har en veldig bra kvalitet! http://dustorealpakka.com/blogg/2014/01/fine-fine-alpakkadyret-we-u/

    • Full av Ull 3. mars 2014 kl. 10:33 #

      Jeg er helt enig med deg. Jeg kjøper helst mitt alpakkagarn fra DSA, siden jeg liker godt deres visjon og deres arbeid. Og som du sier, garnet hr god kvalitet 🙂

  19. Marit 6. mars 2014 kl. 22:57 #

    Flott innlegg!
    Jeg har også skrevet om dette på min blogg, jeg tror vi er mange som etterhvert får øynene opp for dette.. Kortreist ull eller garn er et godt begrep og jeg liker det. I mitt garnlager finns det mye forskjellig garn også utenlandsk og jeg kommer ikke til å slutte med å kjøpe det om det er det jeg trenger, men jeg er blitt mye mer bevisst i de valgene jeg tar og også mye mer interessert i å kjøpe norsk.
    Jeg har lagt ut en liten (foreløpig) liste med navn og adresser til noen norske produsenter, Her er det mye spennende å få kjøpt og de som driver med ull har som oftest andre relaterte produkter også – spennende.

  20. Inger Marie Kimo 25. mars 2015 kl. 16:38 #

    Er så hjertens enig! Vil bare også si at det er også stadig flere som driver med alpakka her i Norge, bl.a. svigerinna mi. Hun har heldigvis fått salgsavtaler med noen garnbutikker i området, bl.a. den lokale Husfliden. Problemet er at hennes garn blir dyrere enn det som importeres relativt billig fra utlandet. Vi må generelt bli mer bevisste forbrukere som etterspør opphavsland uansett produkt!

    • Full av Ull 25. mars 2015 kl. 16:53 #

      Jeg er enig med deg. Jeg betaler gjerne for kvalitet 🙂 Nylig kjøpte jeg kjemepfint mohairgarn fra Telespinn. 100 % norsk, både i ull og produksjon. Jeg blir så glad av å høre at flere tenker slik. Da er det håp for norsk ullindustri! 🙂

Legg igjen en kommentar

