Dalloway

12 Apr

Etter jeg strikket sjalet Woolly, fikk jeg lyst på flere sjal. Jeg har alltid trodd at sjal var upraktisk å bruke og kjedelig å strikke, men jeg har tatt helt feil. Nå er favorittsiden på Ravelry fylt opp med mange sjal jeg drømmer om å strikke. Nå er et av dem ferdig, og gjett om jeg er fornøyd. La meg presentere; Dalloway!

IMG_0614

Dalloway er strikket nedenfra og opp, altså man begynner på det bredeste punktet (med hjertekanten). Det er ganske mange masker i starten, og hullmønstret tok ganske lang tid å strikke. Men det var et koselig og fint strikketøy, og blondepartiet var ikke avansert. Inni hjertene er det «dotter», og det gjorde at det ble nokså tidkrevende, men en superfin detalj! At de rosa stripene er rillestrikk, gjør at man slipper unna en god del vrangomganger, og det er jo alltid fint 😉

IMG_0602

Her ser man dottene litt bedre. I originalmønstret skulle det strikkes picotkanter nederst, men de droppet jeg siden jeg synes det ble finere uten. Igjen fikk jeg bevisst hvor utrolig viktig det er å blokke sjal. Det blir jo nesten dobbelt så stort etter en runde på blokkematten, og hullmønstret kommer virkelig til sin rett.

IMG_0577

IMG_0585

Sjalet er stort nok til å pakke seg godt inn i, og det er ubeskrivelig mykt og lett. Faktisk veier det ikke mer enn 80(!) lette gram. Garnet jeg har brukt kjøpte jeg i London i desember, på garnbutikken Loop. Det er Quince & Co Piper, og består av 50 % Texas mohair og 50 % Texas merino. På en 50 grams hespe er det 280 meter garn. Som sagt gikk det bare med 80 gram garn. Litt over ett nøste hvitt og omlag et halvt nøste rosa. Egentlig helt utrolig når man tenker på hvor stort sjalet er. Sjalet er strikket på pinne 4.

IMG_0588

Mønstret heter Dalloway og er kjøpt på Ravelry. Det er et veldig godt utarbeidet mønster, lettfattelig og godt skrevet. Anbefales! Jeg har i alle fall fått en ny vårfavoritt ❤

11 kommentar to “Dalloway”

  1. Arielle 12. april 2015 kl. 17:30 #

    For et nydeligsjal du har laget.

  2. Ingunn 12. april 2015 kl. 21:31 #

    Kjempefint! Jeg er egentlig ikke noe sjalsmenneske, men det er morsomt å strikke da.
    Dette må jo være ekstra anvendelig, både lett og lekkert,

    Klem fra Ingunn

  3. Liv 13. april 2015 kl. 08:52 #

    For et nydelig sjal. Fasongen var så smart, rekker liksom over hele overkroppen. Du er en tålmodig sjel, tydelig at dette ikke er gjort på noen dager…😊
    Fin ny uke til deg.

  4. Hanne 13. april 2015 kl. 12:11 #

    Nydelig sjal. Skjønner godt at du er fornøyd.

  5. Veronica A. 13. april 2015 kl. 23:13 #

    Utrolig lekkert sjal! Liker at det kan brukes som skjerf også, det er oftere kaldt i halsen enn over skuldrene, syns jeg.

  6. G-Anette 14. april 2015 kl. 19:38 #

    Kjempefint sjal! Du strikker så pent ♥ Og imponert over tålmodigheten.. Håper det går bra med skolearbeid 😉 Klem

  7. Maja 15. april 2015 kl. 18:27 #

    Flott sjal! Jeg har også blitt glad i sjal, og bruker det helst som skjerf i halsen. Og jammen fikk jeg også tak i deilig garn på Loop😊

  8. Solveig 21. april 2015 kl. 22:59 #

    Aldeles nydelig sjal du har strikket!😍
    Det er merkelig hvordan man kan bli litt hektet på sjalstrikking!! Føler jeg er der sjøl 😊
    Jeg har garn fra Loop og garn fra Penelope Craft i Amsterdam liggende klar til to prosjekter..i tillegg har jeg samlet en del oppskrifter på Raverly som jeg drømmer om☺️
    Gleder meg til å se hvilke sjal du tryller fram etterhvert, og kos deg med dette vakre sjalet.😊

    • Full av Ull 22. april 2015 kl. 08:38 #

      Tusen takk! Sjalet har vært i bruk mange ganger allerede, og er det perfekte vårsjal. Loop og Penelope Craft, wow! Skikkelig luksusgarn som venter da 😉 Kos deg! 🙂

  9. Ingrid 11. mai 2015 kl. 12:36 #

    Ser deilig ut, du strikkar så mykje fint. Kan tenkje meg at sjalet kjem godt i bruk nå som er det så kjølig ute. Deilig strikk 🙂 Du inspirerar! Klem

  10. Emilie Bjørnå 15. mai 2015 kl. 20:34 #

    Oi! Det var virkelig lekkert! Jeg er i utgangspunktet mest glad i spisse trekantsjal, men dette havnet rett i køen på ravelry (måtte tilogmed legge det til der før jeg leste innlegget :P)

Legg igjen en kommentar

