De strikkede julegavene

10 Jan

Det ble visst bare ett lite blogginnlegg i hele desember. Måneden gikk fort, det var dårlig med dagslys å ta bilder i, og det var heller ikke allverden å vise frem. Nå etter jul har det vært litt mer, men bloggelysten har ikke vært helt på topp. Jeg sier meg enig i det Lisa skrev på sin blogg; jeg vil heller strikke.
Men nå er tiden inne for et lite blogginnlegg, og det er julegavene som skal vises frem. Det ble ikke så mange, bare 3 stk, men i år er alle strikket med glede og uten press og tidsnød. Og da er det jo bare koselig!

Først ut er det største prosjektet; islenderen til min kjære samboer.

image

Jeg må bare beklage litt mørke bilder, men hva skal en stakkars blogger gjøre i mørketiden? 🙂
Mønstret på genseren er fra heftet Norske Ikoner voksen tema 39.

image

Enkelt mønster og supert med raglanfelling. Jeg valgte å strikke i Peer Gynt istedenfor Sandnes Alpakka. Genseren ble tett og varm, og veldig kledelig, synes jeg. Det føles som en islender med moderne vri.

image

For å gjøre det litt enklere å se hvilken vei genseren skal, og som en hemmelig beskjed, sydde jeg et hjerte i nakken. Koselig, og det gjør genseren ekstra unik. Samboer ble så klart veldig glad, og genseren har vært i bruk mange ganger 😉

Den neste heldige som stod på gavelisten var min yngste niese Benedikte. Hun fyller ett år i februar, og det er dermed mye som frister av oppskrifter. I tillegg går det jo så fort å strikke smått.
Jeg falt for denne luen med en gang jeg så den på Ravelry og måtte legge opp med det samme.

image

Mønstret heter Blue Rabbit Hat og er gratis. I mangel av annen modell og med hastefotografering like før innpakking, vises den derfor på en juledekorasjon.
Jeg synes det var fantastisk kreativt å strikke dotter som haler på kaninene, og resultatet ble supersøtt.

image

Jeg strikket i Mor Aase ullgarn. Et veldig godt garn, som også er norsk ull. Jeg bare vet at jeg kommer til å strikke denne lua flere ganger, for kaniner og dotter kan man vel aldri få for mange av?
Siste gaven ble et par Staffvotter til en god venninne. Disse har jeg strikket en gang før, og de holder seg fint, fasongen er god og de er litt ekstra pyntet med perlestrikk og fletter. Jeg strikket i Nepal (rester etter Retrokofta, hurra for restegarnsbruk).

image

Det er gøy å gjøre litt ekstra utav det når man gir strikket vekk i gave. Faktisk så gøy at jeg tydeligvis har glemt å ta bilde av hele votten 😉 Jeg skriver alltid en lapp med fiberinnhold og vaskeinstruks.

image

En liten vottecharm fikk pynte ekstra mye denne gangen. The devil is in the details, er det ikke så? 😉

Kanskje beskjeden julegaveproduksjon hos meg i år, men jeg er fornøyd likevel. Og årsstatistikken jeg skal vise i neste innlegg taler for at jeg ikke er den verste egostrikkeren som jeg trodde.

Ønsker alle et riktig godt nytt år og god helg.

Advertisements

8 kommentar to “De strikkede julegavene”

  1. Ingunn 10. januar 2015 kl. 16:03 #

    Det nytter ikke å være like ivrig på den blogginga hele tida. Det er kanskje lurt å vente til en får ånden over seg igjen og har noe en virkelig har lyst til å vise fram. Fine julegaver! Stilig den genseren! Morsom lue også og fin merkelapp på vottene!

    Godt nytt år fra Ingunn

  2. Birgitte 10. januar 2015 kl. 23:53 #

    Jeg syns du kan skryte over julegaveproduksjonen når du blant annet har strikket en genser!! Og så flott som den ble! Jeg har sett på islendermønsteret med raglanfelling mange ganger, og har hatt lyst til å strikke til meg selv. Den står på listen 🙂 Kanskje det blir med fellinger i midjen, for å få den litt feminin? Vi får se. Kaninluen var knalltøff, og vottene med forseggjort merkelapp var veldig fine:) Ønsker deg en god helg 🙂

  3. Liselotte 11. januar 2015 kl. 09:36 #

    Hej Martine
    Godt nytår!
    Flot islender du der har gjort – den kunne jeg tenke meg at lave.
    Jeg har fulgt din blogg – fra start faktisk og tænkte nu at du skal vide at «Danmark kigger med».
    Koseligt at du har skrevet bog – er den for børn eller voksne?
    Hilsen Liselotte, kvinde,pædagog, husmor med 6 børn, 49 år – Danmark

    • Full av Ull 11. januar 2015 kl. 10:47 #

      Hei Liselotte, og tusen takk for en veldig hyggelig kommentar! Det er så hyggelig at du har fulgt med så lenge, det setter jeg stor pris på 🙂
      Boken jeg presenterte på bloggen er faktisk første i en hel serie, og det er en historisk basert fiksjon om jernbanebyggingen i min hjemby, for voksne 🙂
      Igjen, takk for at du tok deg tid til å skrive til meg, og riktig godt nyttår! Klem fra Martine

  4. LisaM 11. januar 2015 kl. 14:30 #

    Først må jeg bare si;såå koselig å bli nevnt i bloggen til flinke du! Takk♡
    Kjempefine julegaver du har strikket!
    Imponert over genseren til samboer’n altså! Det er et stort plagg, en veldig fin genser. Heldige han!:)
    Supersøt lue, med de søteste dottene;) skjønner godt at du falt for den;)
    Vottene er også kjempefine, har strikket de selv, etter inspirasjon fra deg, og flere skal det bli;)
    Jeg håper også at vi får strikket masse «sammen» i 2015, også gleder jeg meg til snart å begynne på bok nr 3;)
    Ha en fortsatt fin søndag Martine:) Klem

  5. Ingrid 11. januar 2015 kl. 14:33 #

    Nydelige gåver, det er det finaste som ein kan få <3.
    Eg har og fått ein bestilling på islender, men ville og endre garntypa, sidan tynn alpakka ikkje er så godt å strikke med og den vil då strikke seg så mykje.
    Er du nøgd med resultatet og passformen med peer gynt? 🙂 Då trur eg at eg må bestille litt garn snart, så kaaanskje eg får den ferdig før jol. 🙂

    Koselig innlegg å lesa, gledar meg alltid til nye oppdateringar frå deg, Martine 🙂

    Mvh Ingrid 🙂

  6. Hanne 11. januar 2015 kl. 23:20 #

    Så flott julegavestrikk. Genseren var kjempe flott.

  7. Mellom Himmel og Jordbær 12. januar 2015 kl. 16:27 #

    Flotte julegaver du har laget, tenker at mottakerne har vært glad. Jeg synes det er det aller beste å få det som andre har laget til meg. Det får et ekstra personlig preg… som det blir med et hjerte i nakken 🙂
    Ønsker deg en fin kveld!
    Hilsen fra Anette