Restegarn som fungerer

13 Sep

Dere vet restegarnsforbannelsen? Man finner ut at man endelig skal bruke rester, får akkurat for lite garn, må kjøpe et nytt nøste og ender opp med mer rester enn det man hadde i utgangspunktet? Dette er en solskinnshistorie, der restegarnsforbannelsen ikke slo til. Hurra!

Jeg fikk en «bestilling» fra en av mine søstre i vår. Hun ville ha litt lange votter som skulle passe til en mørk rød parkas som var litt kort i ermene. Jeg fikk selv velge hvordan de skulle se ut, og restegarn var helt ok. Slike bestillinger kan man like.

image

Nepal ble funnet fram, og lusevotter ble til. De ble akkurat slik hun ville ha dem. Lange, tykke og myke. Det gikk med ca 60 gram hvitt og bare littegrann rød (overraskende lite, synes jeg). Jeg hadde 170 gram garn i smårester, og fikk dermed rester av restene. Egentlig burde man vel si seg fornøyd der, men jeg ble grådig og bestemte meg for å strikke enda et par, i motsatte farger, til meg selv. Jeg liker godt litt kortere votter, og synes det ser fint ut til kåper (dessuten hadde jeg ikke såå mye garn heller). 

image

Slik ble mine votter. Det ble akkurat nok rødt, og bare en liten slump med hvitt igjen. Perfekt restegarnsbruk, og fint resultat. Nå har vi matchende søstervotter til vinteren.

image

Jeg brukte ingen oppskrift på disse, men laget de bare ut fra slik jeg så dem for meg. Votter med lus er koselig, og i disse fargene er det jo nesten så man får julestemning.

image

God strikkelørdag!

16 kommentar to “Restegarn som fungerer”

  1. Ingunn 13. september 2014 kl. 10:25 #

    Godt jobba! Fine votter ble det også! Det er jo snart vottetid, i alle fall på kalenderen. Det fine, varme været fortsetter og fortsetter. Herlig!

    Riktig god helg fra Ingunn

  2. Ull verdt 13. september 2014 kl. 13:03 #

    Tillykke med særs bra restegarnsprosjekt! Fine votter 🙂

  3. LisaM 13. september 2014 kl. 14:13 #

    For ett herlig innlegg!:) Kjempesøte votter, og ja de gir virkelig julestemning♡
    God strikkelørdag til deg også!:) Klem

  4. Birgitte 13. september 2014 kl. 14:44 #

    Så fine votter! Kjekt at du fikk brukt opp restegarn.

  5. Liv 13. september 2014 kl. 16:13 #

    Det var herlige votter. En smart måte å bruke opp smånøster på. Jeg har en del Nepal liggende jeg også. Så dette får meg nok til å finne det frem. Takk for tipset. 🙂
    Ha en fin lørdag. Hilsen Liv.

  6. Line Kristine 14. september 2014 kl. 00:23 #

    Dumt når en plan om å få brukt opp noe av restegarnet fører til at man sitter igjen med mer enn da man begynte, ja… Vottene ble kjempefine! 🙂

  7. Huldr 14. september 2014 kl. 02:40 #

    Herlige votter! Og så gøy at du klarte å bruke opp nesten alt, det er en enorm tilfredsstillelse!

  8. Hanne 14. september 2014 kl. 09:47 #

    Kjempe søte votter. Det er så deilig når en får brukt opp slikt restegarn. Jeg må virkelig bli flinkere til det altså.

  9. Ellen Kristin 15. september 2014 kl. 01:07 #

    Det må jeg si var vell anvendt restegarn 🙂 Fine votter!

  10. Strikkeprikke 15. september 2014 kl. 18:32 #

    Så skjønne votter 🙂 fikk litt julestemning av de ja 🙂

  11. Ingrid 15. september 2014 kl. 19:21 #

    Votter er moro, nå har eg strikka anitazvotter og dei er så fine! 🙂

  12. Stine 15. september 2014 kl. 19:49 #

    Slike restegarnshistorer liker man 🙂 Kjempe fine votter både ene og andre fargeveien 🙂

  13. Penelene 17. september 2014 kl. 15:17 #

    Ååååå – de var nydelige! og julete 🙂

  14. Elin Kallevik 19. september 2014 kl. 20:52 #

    Så fine votter- får assosiasjoner til søte røde og hvite drops… 🙂

  15. kirsti 22. september 2014 kl. 16:10 #

    Dette var et restegarnprosjekt med flott resultat! Flink du er som strikker uten oppskrift!

  16. Anne Marie 23. september 2014 kl. 20:33 #

    Haha! HURRA for at restegarnforbandelsen ikke slo til! Vottene er kjempefine! Elsker å strikke votter og luer av Nepal. Perfekt vottegarn spør du meg.

Legg igjen en kommentar

