Rødt, hvitt og blått

16 May

Det ble visst en ufrivillig bloggpause på meg. Det har ikke ikke vært flust med bloggetid i det siste, men der jeg ikke har blogget, så har jeg i alle fall strikket. Det er altså flere blogginnlegg i sikte.

image

Disse luene har vært ferdig lenge. De ble strikket i påskeferien, og har bare ligget til pynt etter det. Nå passet det jo fint å få vist dem frem, spesielt siden de hadde så fine maifarger. Oppskriften er fra boka Strikk Luer Votter Sokker av Ann Mari Nilsson. Ei søt lita bok med enkle småstrikkoppskrifter.

image

På den rød la jeg opp 126 masker. Jeg strikket på pinne 2,5 og 3, og brukte Ida strømpegarn som jeg hadde liggende. Ca 50 gram rød og 25 gram hvit. Denne ble litt for liten til meg, så den havner i salg/gavekurven.

Etter jeg var ferdig med den rød, hadde jeg fremdeles lyst å strikke en til i blå, og heldigvis hadde min samboer lyst på en.

image

Det som først og fremst gjorde at jeg falt for denne lua, er retrofølelsen den gir meg. Spesielt denne i blått. Jeg ser for meg en staut norsk kar på 50-tallet, på tur i fjellheimen med sekk på ryggen, og lyst hår stikkende fram under lua. Min samboer passer godt på beskrivelsen, og derfor var det ekstra kjekt å strikke lua til han 😉

Denne ble strikka i Drops Baby Merino og jeg la opp 140 masker. Samme som på den andre gikk det med totalt 1,5 nøster.

Da gjenstår det bare å ønske alle sammen en nydelig 17.mai-feiring i morgen. Kos dere av hjertens lyst!

6 kommentar to “Rødt, hvitt og blått”

  1. Guro 16. mai 2014 kl. 12:20 #

    Så fine luer! Ja, de ga en skikkelig retrofølelse:)

    Ha en fin 17. mai du også!

  2. Ingunn 16. mai 2014 kl. 21:19 #

    Jeg liker luene dine! Koselig når noen i familien vil ha det vi strikker.

    Gode 17. mai-ønsker fra Ingunn

  3. Anne 16. mai 2014 kl. 23:26 #

    Herlige luer du har strikket! Jeg og syns de var litt retro, det er stilig syns jeg. Så kjekt når mannen vil ha og bruker det du strikker til ham;)

    Ønsker deg en strålende 17. Mai!

  4. Hanne 17. mai 2014 kl. 19:52 #

    Så flotte luer. Veldig pent strikket.

  5. Søstrenes Strikkeglede 18. mai 2014 kl. 19:19 #

    Kjempefine luer! Klare og flotte farger☺ Håper dere slapp luer i går,- 17.mai været var jo litt så som så her i byen…
    -Anne-

  6. Victoria S 19. mai 2014 kl. 15:46 #

    Disse var superfine! Skikkelig ‘mai-luer’! 🙂

Legg igjen en kommentar

