Høstjakke på våren

23 Mar

Jeg hadde jo egentlig ikke tenkt å strikke Pickles sin Høstjakke, men da Gurolaga delte sin kjempefine jakke på bloggen, så ble jeg umiddelbart fristet, og måtte la en Høstjakke bli marsprosjekt i 12 Months of knitting.

image

Garnet hadde jeg liggende fra før, og det var en ekstra god følelse å få brukt litt av det man har i kurver rundt om. Jeg kjøpte garnet i høst da jeg besøkte Pickles-butikken i Oslo, og tanken var da å strikke en Bettygenser. Det mistet jeg imidlertid litt gnisten til etterhvert, og da passet det jo veldig bra at garnet var perfekt til høstjakke. Jeg skulle ønske at fargen var litt lysere og mer vårlig, men jeg vet jeg ikke kommer til å angre på burgunderfargen når det blir høst.

image

Jeg er kjempefornøyd med jakken, og liker veldig godt at forstykkene er i rillestrikk og bakstykket i glattstrikk. Dessuten liker jeg icord-avfellingen. Jeg strikket jakken så lang som jeg hadde garn, og synes lengden ble veldig fin. Som Gurolaga, valgte jeg også å droppe brettekanten på ermene, og felte med icord der også.

image

Jakken er veldig myk og varm, og jeg gleder meg til å bruke den. Den var som sagt marsprosjekt i 12 Months of knitting og jeg er godt i rute. Aprilprosjektet er allerede bestemt og da blir det også garn kjøpt for lenge siden. Jeg liker dette egostrikkeåret, som også viser seg å være en fin «bruke opp masse garn»-mulighet.

image

For ordens skyld kan jeg legge til at det gikk med 5 nøster Tweedy og 4 nøster Silk mohair, begge garn fra Pickles. Vottene på bildene er forresten Staffvottene jeg strikket i høst.

I kveld er det så klart søndagskos med garn og strikkepinner som gjelder. Browniesrester fra i går og et par tekopper. God søndag til dere.

25 kommentar to “Høstjakke på våren”

  1. Lene 23. mars 2014 kl. 18:46 #

    For en herlig jakke:-) Likte veldig godt både fargen og fasongen:-) skjønner at du ble fornøyd med den:-)
    Ha en fin kveld.Klem

  2. Sylvia 23. mars 2014 kl. 18:55 #

    Heisann
    En veldig fin jakke du har strikket, og jeg elsker fargen med de små spettene i!!!
    Vottene vanlige fine. Så flink du er. Masse fine ting du lager, ser jeg….
    Og takk for koselig hilsen i bloggen min 🙂
    Hilsen fra Sylvia

  3. Ingunn 23. mars 2014 kl. 19:27 #

    Jeg likte også fargen godt! Tror nok dette blir en favoritt!

    God søndagskveld!

  4. Elisabeth 23. mars 2014 kl. 20:04 #

    Fantastisk fin!

  5. Synnøve 23. mars 2014 kl. 20:21 #

    Så fin, og så anvendelig! 🙂

  6. Annepålandet 23. mars 2014 kl. 23:33 #

    Veldig fin jakke – veldig fin farge!!

  7. LisaM 24. mars 2014 kl. 01:13 #

    Jakken din ble nydelig!♡ Å ja, du kommer til å være veldig fornøyd med fargen når høsten kommer!
    Jeg er så imponert over egostrikkingen din! Skulle ønske det var meg som fikk til dette….
    Riktig god uke ønskes deg! Håper du får strikket masse;)

  8. Huldr 24. mars 2014 kl. 01:43 #

    Fin jakke i fin farge! Jeg holder også på med jakke i burgunder til meg selv av lagergarn og vil bli ferdig så jeg kan gi meg selv lov til å kjøpe nytt garn og lage noe mer vårlig 😉 Men du har et godt poeng mht høsten!

  9. Lene 24. mars 2014 kl. 08:39 #

    Jakken ble kjempefin!

  10. Guro 24. mars 2014 kl. 09:49 #

    Å, så flott den ble! Vel gjennomført marsprosjekt:-)

    Så utrolig koselig å høre at du ble inspirert av meg da:-D Godt man kan inspirere hverandre!

  11. Solveig 24. mars 2014 kl. 10:11 #

    Flott farge på jakka di!!!
    Jeg har også strikket denne og valgte som deg, i-cord avfelling på armene:)
    Jeg er derimot ikke så fornøyd med fargen jeg brukte, vurderer selge den..
    Fine ting du strikker, jeg ble veldig inspirert av Bloomsbury genseren, strikker den til min datter nå:-)
    Spent på aprilprosjektet ditt!!
    Ha en fin dag

    • Full av Ull 24. mars 2014 kl. 10:36 #

      Tusen takk, kjempekoselig å høre 🙂 Dumt at du ikke er fornøyd med jakka di da. Det er faktisk en ny Bloomsbury som blir aprilprosjektet, denne gangen i hvit 🙂 Den forrige jeg strikket er helt klart yndlingsgenseren min, og er blitt brukt masse. Ønsker deg også en fortsatt fin dag!

  12. Strikkehulen 24. mars 2014 kl. 14:06 #

    Så fin jakke og farge! Kjenner jeg blir en smule misunnelig for denne kunne jeg også tenkt meg! Klør forresten garnet?

    • Full av Ull 24. mars 2014 kl. 14:39 #

      Takk 🙂 Synes ikke garnet klør, nei. Tweedy er jo ren ull, men silk mohair gjør den myk og god. Jeg er litt rar på kløing da, for jeg takler ikke alpakka rett mot huden, men ren ull går mye bedre 😉

  13. Hanne 24. mars 2014 kl. 15:18 #

    Kjempe fin også så deilig å slenge på seg da. Veldig fin farge også. Denne kommer nok til å bli mye brukt.

  14. Anne 24. mars 2014 kl. 16:49 #

    Skjønner godt du er fornøyd med denne! Det var en nydelig farge og jeg syns burgunder passer fint til tidlig vår også 🙂 Elsker tweedgarn, det ser litt grovt og naturlig ut med spettene. Har sett på garnet selv men ikke turt å bestille for jeg er ikke sikker på om det vil klø på meg.. Er det et annet garn du ville sammenlignet med? Sånn kløfaktormessig.. Rowan sin Felted tweed er skikkelig fin men jeg kunne aldri hatt det i halsen eller på skuldrene så det ble et par kosesokker i stedet;)

    Blir spennende å se dine neste prosjekter!

    Ha en fin uke!
    Klem

  15. ina 24. mars 2014 kl. 21:11 #

    Superfin! Synes den burgunderfargen er utrolig stilig og at jakka passer deg perfekt.
    *har veldig lyst til å kopiere* … 😉

  16. Victoria S 24. mars 2014 kl. 21:25 #

    Den jakken var jo vidunderlig fin! Og akkurat nå sitter jeg og ‘ergrer’ meg litt over at ikke jeg også har slengt meg med på 12 months of knitting! 😉 , det kunne blitt mange lekre, store plagg til meg selv! 🙂 Gleder meg til å se de neste måneds prosjektene dine! 🙂

  17. Anne Marie 24. mars 2014 kl. 22:46 #

    Kjempefin jakke! Jeg har høstjakka på pinnene n¨å, men med annet garn og tynnere pinner. Det kommer til å ta en evighet 🙂

  18. Rutsdatter 24. mars 2014 kl. 23:26 #

    Nydelig farge på lekker jakke.
    Klem

  19. Ellen Karin 25. mars 2014 kl. 06:51 #

    Veldig fin jakke ja. Det er rart med det, hvordan man kan oppdage plagg på nytt når man ser andre har strikket den. Jeg har vært inne på Åickles sine mønstre en masse ganger uten å oppdage denne jakka, men din modell var jo nydelig!

  20. Kirsti 25. mars 2014 kl. 11:08 #

    Så utrolig flott og deilig jakke du har strikket!

  21. Katharina 25. mars 2014 kl. 19:14 #

    Hold da op, det er en lækker farve, du har valgt. Den ser rigitg fin ud!!

  22. Isa 26. mars 2014 kl. 12:01 #

    Veldig lekker jakken, og så kjekt å få brukt så mye lagergarn da!

  23. Randi 26. mars 2014 kl. 14:46 #

    Flott jakke i en nydelig farge.

Legg igjen en kommentar

