Norske Ikoner

20 Jan

image

Norske Ikoner er navnet på et av de nye heftene til Sandnes garn som ble sluppet i høst. Bildene er fine og retro, og bare stylingen av strikkeplaggene gjør at jeg får lyst å strikke gode gamle klassikere. Jeg har endelig fått kjøpt heftet og strikket første plagg. Valget falt på det letteste, nemlig det eneste småplagget i heftet; Oslo-lua.

image

I heftet er denne strikket i koksgrå og hvitt, men jeg hadde veldig lyst å prøve kombinasjonen marine og knall rosa. Jeg synes resultatet ble veldig friskt og sporty. Den ble imidlertid for kul for både meg og kjæresten, så den ligger fint i salg- og gavekurven. Lua har veldig baggy fasong, noe jeg synes passer til fargevalget.
Jeg strikka i Drops Lima og fulgte oppskriften slik den stod.

image

Det gikk med nøyaktig ett nøste av hver farge. Nå er det mandag igjen og en ny fin uke ligger klar. Strikkemessig håper jeg på å få strikket ferdig bolen på Lun genser, og forhåpentligvis votteparet jeg holder på med. Januar er en fin måned, synes jeg. Ingenting er bedre enn å tenne lys og kose seg innendørs med prosjekter mens det er hustrig ute. Det skal jeg gjøre mye av denne uken. I tillegg skal jeg bake scones, lese bøker, se Pan Am (min nye favorittserie), drikke massevis av blåbærte og hygge meg med å planlegge en kommende tur til Krakow med gode venner. En fin tid.

image

Avslutter med en tekst fra Norske Ikoner. Flere som kjenner seg litt rørt i strikkehjertet?

11 kommentar to “Norske Ikoner”

  1. Penelene 20. januar 2014 kl. 13:59 #

    Kuuul!!

  2. Olaug 20. januar 2014 kl. 14:07 #

    skikkelig fin fargekombo 🙂

  3. Lene 20. januar 2014 kl. 16:26 #

    Kjempe fin lue og flotte farger:-)
    Kjempe fint hefte.
    Ha en fin strikkeuke:-)
    Lene

  4. Hanne 20. januar 2014 kl. 18:07 #

    Det er så mye fint i det heftet. Jeg har kjøpt det jeg også og startet på «nordkapp uten lus». Har lyst til å strikke alt i dette heftet og det er sjelden jeg har når jeg kjøper et hefte. Fin lue du har strikket, og lima er bare fantastisk 🙂

  5. Birgitte 20. januar 2014 kl. 20:55 #

    Det var en tøff fargekombinasjon! Ønsker deg en fin uke med alle de fine planene:)

  6. Lene 21. januar 2014 kl. 11:00 #

    Herlig lue, Martine! Kos deg videre med strikkeprosjektene og planleggingen av tur. Krakow hørtes spennende ut! Lene

  7. Anne 21. januar 2014 kl. 15:35 #

    Så tøff lue med utradisjonelle farger! Likte den kjempegodt 😉 Det er utrolig mange flotte modeller i det hefter. Gleder meg til å høre mer om turen din!

  8. Ingrid 21. januar 2014 kl. 19:21 #

    Likar så godt det heftet, så mykje fint! Kanskje eg skulle
    driste meg eg og? 🙂 Kos deg med
    planlegging, strikk og te 🙂 Ha ein fin tysdagskveld!

  9. Vigdis 22. januar 2014 kl. 09:45 #

    Heisann! Utrolig inspirerende blogg du har! Sitter her og koser meg med kaffi og strikketøy på fridagen min, og da er det alltid kjekt å se litt på gode strikkeblogger:) jeg har akkurat starta på Oslogenseren fra samme hefte! Den er til dattera mi på 14, og selve genseren er koksgrå. Nå lurer jeg på om jeg skal bruke knall rosa som farge nummer 2! Ble veldig kult med rosa på lua i alle fall! Ha en god dag!

    • Full av Ull 22. januar 2014 kl. 09:55 #

      Hei, og tusen takk for en utrolig hyggelig kommentar! Ingenting er bedre enn å kose seg med kaffe, strikking og en inspirasjonsrunde på nettet 😉 Synes Oslogenseren er kjempefin, og det hørtes veldig stilig ut med koks og rosa! Takk for bloggbesøket! Klem fra Martine

  10. vibeke 22. januar 2014 kl. 17:15 #

    Hei Martine,

    her hos meg er det strikking foran peisen, te i koppen og god musikk fyller rommet. Med andre ord en herlig januar ettermiddag : )
    Gleder meg til å følge med her inne på dine strikkeprosjekt, liker VELDIG godt den du nevner fra Isager boken. Gleder meg til å se hvilke farger og type garn du velger. Jeg tok med meg Hafzi brosjyren da jeg var i garnbutikken før helgen, Fy fillern så mye lekkert. Ble inspirert til å strikke meg noe vårlig/sommerlig…..Jeg må innrømme at jeg sliter med å finne strikkeoppskrifter på plagg for den tiden av årstiden som jeg virkelig liker…..faller aller lettest for oppskrifter på vinterting/varme prosjekt.
    ELSKER selburosa, synes den er så vakker!

    Ønsker deg en fortsatt finfin uke,
    klem
    Vibeke.

Legg igjen en kommentar

