Syv hjerter og et juletre

3 Dec

Jeg ble fullstendig hekta på å strikke hjertegrytekluter, og på en uke strikket jeg åtte lapper, altså fire par. Nå har jeg satt strek for denne gang, akkurat i tide til å bli lei. Jeg er så fornøyd med mønstret på disse, og må enda en gang rette en takk til Lisa som gjorde meg oppmerksom på den fine oppskriften.

image

Jeg strikket sju grytekluter etter oppskriften, og en etter et mønster jeg tegnet selv. Den ble grønn med juletre og gullstjerne i toppen. For at det ikke skal bli så voldsomt med to grønne, så blir den par med en rød med hjerte. Små lapper er selvfølgelig laget. Ekstra koselig å gi dem bort da 🙂

image

Oppskriften er fra Drops og har nummer 128-31. Mine er strikket i annet garn enn oppskriften, og de er derfor ganske mye mindre. Jeg testet ut to forskjellige garntyper. Pt Helårsgarn og dobbel tråd Drops Muskat. Av de to likte jeg Helårsgarnet best. Da ble gryteklutene mykere og matt i fargen. Dobbel tråd Muskat på pinne 3,5 var litt trått å strikke med, men det ene grytklutparet ble fint, det også, og litt større enn de med Helårs.

image

Av de to røde nøstene jeg hadde liggende med Helårsgarn fikk jeg faktisk 5 grytekluter. Jeg likte veldig godt måten man strikket inn hempen på dem, og dette er helt klart en metode jeg tar med meg til videre bruk.

image

Alle parene skal gis bort i presang, og jeg gleder meg til å overraske noen som fortjener det med en liten førjulspresang. Desember er en hyggelig måned hvor det er ekstra fint å vise at man setter pris på de rundt seg.

I Tromsø er det skikkelig storm og fyk i dag. En fin dag til å kose seg innendørs med Amalies Jul i spilleren, hjemmelagede pepperkaker på bordet og strikketøyet i fanget.

6 kommentar to “Syv hjerter og et juletre”

  1. Anne 3. desember 2013 kl. 16:10 #

    Ja seriøs dille du har hatt! Men så søte de alle ble med tilhørende merkelapper:) Syns du valgte rett garn, matt overflate er jeg enig i at er finest hvertfall i denne type prosjekt. Jeg kjenner meg litt lei av å strikke luer. Ikke rart siden jeg har strikket 26 stk i år :O Men selvfølgelig har jeg enda en i tankene, så typisk!

    Kos deg videre med pepperkaker og strikkekos!

    • Anne 3. desember 2013 kl. 16:50 #

      Og tusen takk for fin kommentar hos meg! Fikk det ikke med meg før nå. Koften hadde ingen spesifikk mottaker. Strikket bare for å prøve ut steeking og øve på mønster. Dermed ble det mindre farlig å feile 😉 Pluss det tok jo ikke lange tiden å strikke så liten str så risikoen var heller liten. Det var absolutt ikke så skremmende, heller veldig spennende 😉

  2. Heidi 4. desember 2013 kl. 08:20 #

    Super fint – hyggelig å kunne gi noen en førjulsgave nå som mørketiden er her.

    Her i Danmark venter vi oss storm i morgen, da blir det deilig å være inne med strikketøyet og te. 🙂

    Ha en god dag!

  3. LisaM 4. desember 2013 kl. 08:27 #

    For en flott bunke med grytekluter! Morsomt at du fant inspirasjon hos meg:))
    Her ble det bare ett par…..:p
    Amalies jul hører med i førjulstiden her også, og jeg leter fortsatt etter disk 2…
    Ønsker deg en superduper dag!:)

  4. ina 5. desember 2013 kl. 11:43 #

    Så koselige julegrytekluter! 🙂 Det blir så fint når man strikker strukturmønster!

    Fortsatt fin førjulstid 🙂

  5. jeamomentsinlife 9. desember 2013 kl. 08:38 #

    Så fine grytekluter!Heldige de som får en så flott førjulsgave!Så koselig med sånne lapper på! 🙂

Legg igjen en kommentar

