Luer til to kjekke menn

4 Nov

Jeg har strikket tre luer i det siste. To til min kjæreste og en til min snille pappa.

image

Jeg starter med den til pappa. Dette skulle egentlig være en farsdagsgave, men han måtte få den litt på forskudd siden jeg var så spent på om den ville passe eller ikke. Heldigvis passet den helt perfekt og den ble svært godt mottatt.

Siden jeg hadde lovet kjæresten en helt lik, så var det bare å sette i gang med en til. Jeg brukte til sammen i underkant av tre nøster Nepal på de to luene. De er helt like, selv om fargen kanskje ser ulik ut på bildene. Det er nok det første bildet som angir fargen riktigst, for de er ganske mørk grå.

image

Dette er grå lue nr 2. Fin og enkel og rask å strikke. Oppskriften ligger gratis her. Jeg strikket mine luer i Nepal på pinne 4,5 og 5. De ble nok litt større enn luen i oppskriften, men det passet egentlig helt fint siden det er herreluer. Jeg gjorde også noen små endringer på fellingene til slutt, og felte litt raskere og mer «på slump» enn oppskriften.

image

Den tredje og lilla luen blir også til kjæresten. Han er litt «lue-bortskjemt». Oppskriften er Hue med vri av Litlo&Kalen. En morsomt og enkel lue som jeg la opp på hotellet på Oslotur for å ha noe lettvint og greit å strikke på.

image

Jeg strikket min lue i Drops Lima på pinne nr 4 og la opp 12 ekstra masker. Det gikk med 1,5 nøster. Morsom og kjekk lue som jeg helt sikkert kommer til å strikke igjen.

image

Så må jeg bare legge ut ett bilde til av det fine dådyret mitt som snek seg med på bildene. Jeg kjøpte det på Søstrene Grene her om dagen og synes det var såå fint! Koselig med litt vinterpynt, nesten litt sånn «varme opp til advent»-pynt. Jeg er en skikkelig juleperson, som har nedtelling til nedtellingen 😉

Hva strikker dere andre på for tiden da? Og likte dere Nasjonal Strikkekveld-sendingen på fredag? Jeg storkoste meg hele kvelden med nytt strikketøy og masse snop og te. Jeg har akkurat lagt opp Tømmerhoggergenseren til Pickles i en helt nydelig Merino Tweed – farge. Jeg har lovet kjæresten å få den ferdig innen en måned, men dagene flyr, og genseren er jo heller ikke det eneste prosjektet jeg holder på med 😉

Ønsker alle som er innom en veldig fin novemberuke!

7 kommentar to “Luer til to kjekke menn”

  1. Ingunn 4. november 2013 kl. 15:18 #

    Riktig fine luer! Ser ikke bort fra at jeg strikker den med fletter. Er i lue-modus jeg også. Produserer til julemarkedet og julegavekorga.

    Ha en strålende dag!

    Klem fra Ingunn

  2. Lisbeth Severinsen 4. november 2013 kl. 15:29 #

    Veldig fine begge to, ha en fin uke 🙂

  3. LisaM 5. november 2013 kl. 01:12 #

    Så flotte luer!:) Gutta dine er virkelig heldige!:) En finfin uke ønskes deg:)

  4. Lina Maria Karlsen 5. november 2013 kl. 11:47 #

    Nydelige luer, og jeg elsker å strikke i spiraler så den lua kommer nok på pinnene her også. Tusen takk for bra tips! Jeg likte strikkekvelden så godt at jeg nå satser på at nrk gjentar det hver fredag, men helst ikke gjennom hele natta for det ble jo umulig å legge seg! 🙂
    Lina

  5. Hanne 6. november 2013 kl. 07:27 #

    Takk for hygglig kommentar på bloggen min. Jeg svarer deg her inne jeg siden jeg regner med at du ser det fortere enn om jeg hadde svart i bloggen min. Jeg felte faktisk av på boyflettegenseren i går. Jeg strikket faktisk min i nepal som du tenker å gjøre. Jeg vet jo ikke hvordan den holder seg i bruk og om den kommer til å sige mye, men jeg har hatt veldig stort hell med de andre store plaggene jeg har strikket i garnet så jeg satser på det går greit også denne gangen. Jackie som jeg blogget om i genserinnlegget har jeg strikket i nepal og den har holdt seg veldig bra.

  6. Anne 6. november 2013 kl. 14:10 #

    Flotte luer! Utrolig hva litt tekstur og fletter gjør med en ellers enkel oppskrift;) Jeg så litt av strikkekvelden på fredag, men jeg tok det opp så har sittet og sett litt innimellom. Syns det var kjempebra og utrolig mange kjekke innslag de hadde. Liker å høre om strikkehistorie, forskjellige teknikker og mønstre. Håper de lager et slikt program igjen:)

  7. litlo & kalen 8. november 2013 kl. 08:39 #

    Tusen takk for kommentar og linking til bloggen min. Flotte huer, og eg likte også veldig godt den grå! Heldig er dei som kle seg opp i desse utover vinteren.

Legg igjen en kommentar

