Høstens strikkebøker

29 Oct

Det er to ting jeg virkelig liker. Strikking og bøker. Og da kan du tenke deg hvor godt jeg liker bøker som handler om strikking! Jeg er av typen som godt kan bla i en oppskriftsbok eller et mønsterhefte mens jeg koser meg med te. Jeg nyter å se på bilder av strikketøy, selv av ting som jeg ikke har planer om å lage med det første, eller kanskje aldri. Jeg koser meg med å lese hva slags garn som er brukt, hva slags teknikker, se på ulike fargesammensetninger, ja rett og slett bli skikkelig inspirert.

image

Denne høsten har det kommet så mange nye, fine og fristende strikkebøker for salg, og jeg har gått til anskaffelse av flere av dem. Jeg er storfornøyd med dem alle sammen og det går faktisk ikke en dag uten at minst en av dem blir bladd i.

image

Strikkelykke er Trine Angelsens andre strikkebok. Jeg har den første, Lune masker, og den anbefales veldif som nybegynnerbok. Også i Strikkelykke er det veldig mange basic oppskrifter, men i denne er det litt mer retrofokus og oppskriftene er hentet fra ukeblader fra 50- og 60-tall.

image

Denne søten kåpen er en av mine favoritter fra boken. I tillegg liker jeg godt stemningen som blir bygget opp i Trine Angelsens strikkebøker. Bildene er så fine og klare (og nordlandske), og de små tekstene er morsomme å lese.

En annen bok jeg bare måtte kjøpe straks den kom ut var Arne&Carlos sin nyeste; Strikk fra Setesdal.

image

Arne&Carlos er nesten litt samleobjekt for meg, og jeg liker stilen deres veldig godt. Også her har jeg sansen for måten boken bygger en lun og fin stemning, og ofte finner jeg fram bøkene deres bare for å se på bilder og lese de små tekstene. Strikk fra Setesdal har oppskrifter på alt fra puter til.sokker, alt inspirert av setesdalsmønstret. Min favoritt fra boka er denne genseren.

image

Den har jeg kjøpt garn til, og gleder meg til å strikke. Hjertene i mønstret gjør den litt særegen og Arne&Carlos-aktig. Jeg har riktignok tenkt å trikse litt med mønstret og gjøre den om til en rundfelt genser, hvis jeg får det til. Jeg har aldri prøvd å montere, og ærlig talt så frister det ikke så mye å prøve heller.

Den boka jeg har bladd desidert mest i, er den nydelige sokkeboka til Bitta Mikkelborg, kanskje mer kjent i bloggverden som Bittami.

image

Denne boken er som en skatt for sokkestrikkere. Og er du ikke en sokkestrikker, så bare slapp av, du kommer garantert til å bli det etter å ha bladd litt i boka. Det er sjelden jeg har lyst å lage absolutt ALT i en strikkebok, men denne boken gir meg faktisk lyst til nettopp det. Sokkeoppskriftene er veldig nøye forklart, og det er så mange forskjellige å velge mellom.

image

Et par jeg synes er veldig pent er julesokkene Klara Josefine. I boka finner du alt fra nydelige blondesokker og flettesokker til halloweensokker og juletrelester, tøffe raggsokker og mange fine ankelsokker. Jeg kan virkelig ikke få sagt hvor mye fint jeg synes det er i boka. Denne anbefales! Jeg har lagt fram mange typer sokkegarn i strikkekurven og det eneste som gjenstår er vel bare å få valgt hvilket par jeg skal begynne med 😉

Neste bok er den med desidert fineste bilder. Finstrikket, av Helga Isager. 

image

Finstrikket har jeg nevnt på bloggen før. Dette er en bok man forelsker seg i. I hvert fall ble jeg forelsket. Jeg har bladd i den svenske versjonen på nettet flere ganger, og da jeg så at Gyldendal skulle komme med en oversettelse i høst, så måtte den bare kjøpes. Bildene er så vakre, og plaggene har en slik gjennomført delikat stil.

image

image

Det eneste problemet er bare at det meste i boken virker litt avansert. Det hindrer meg likevel ikke i å drømme om plaggene og bildene 😉 Og det er jo viktig å ha noe å strekke seg etter, ikke sant?

Neste bok er litt røffere stil på, men fortsatt med mange flotte bilder og strikkeprosjekter.

image

Knitting with Icelandic Wool kom i posten i går. Jeg lånte denne først på biblioteket, men jeg skjønte fort at det var en bok jeg måtte ha i samlingen. Den inneholder veldig mange oppskrifter på islandsgensere, både til barn og voksen, i tillegg til tøfler, sokker og andre småplagg. Jeg har egentlig litt sansen for islandsk strikketradisjon og mønstrene derfra.

image

Denne herregenseren er en av favorittene fra boka, og det frister litt å få den på pinnene en eller annen gang i løpet av vinteren. Jeg ser for meg at den kan bli veldig fin i enten Nepal eller det nye Tweedy-garnet til Pickles.
Boka er på engelsk, og du får den veldig rimelig på nettet. Jeg betalte bare 139 kr på tanum.no. Verd pengene, synes jeg.

Litt mer islandsk; det er nemlig akkurat kommet ut en ny vottebok av islandsk forfatter, og den har jeg også sikret meg. Den ble en liten gave til meg selv da jeg var i Oslo i helgen.

image

Varme hender et en fin og fargerik vottebok med mange votter i alle størrelser. Jeg funderer litt på garnvalgene i boka (Kitten Mohair til mønstervotter var ny for meg), og jeg tror nok jeg vil slite med strikkefastheten om jeg ikke endrer på et par ting her og der, men vottemønstrene er det ingenting å si på.

image

Slike votter med mye mønster er jo også en super måte å få brukt opp garnrester.

Så, etter å ha lest dette innlegget så forstår dere sikkert hva jeg bruker pengene mine på, knis 😉
Enda har jeg et par bøker på ønskelisten, men det får heller bli til jul (hint, kjæresten).
Vintagestrikk og Vantar for alla årstider ser veldig fine ut. I tillegg ryktes det på Instagram at Pickles kommer med en tredje bok før jul, og det må man jo også få med seg.

Er det flere som skal følge med på Nasjonal strikkekveld på NRK på fredag? Jeg har planer om å benke meg i sofaen med lassevis av garnnøster og snop og kose meg masse. Inspirasjon og garnglede kan man ikke få nok av 😉

Ønsker alle en veldig fin uke videre!

Advertisements

7 kommentar to “Høstens strikkebøker”

  1. Ingunn 29. oktober 2013 kl. 12:15 #

    Hei!

    Nå er det klart hva jeg skal ønske meg til jul. Takk for grei gjennomgang av mange strikkebøker! Om jeg skal benke meg foran TV-en fredag kveld? JA! Gleder meg.

    Ha en fin tirsdag!

    Klem

  2. Ellen Kristin 29. oktober 2013 kl. 15:52 #

    Jeg kunne gjerne tenkt meg å sett programmet, men tviler sterkt på at samboeren går med på det.. Strikkebøker er den nest beste inspirasjonskilden etter blogger for min del 🙂

  3. Bryndís 30. oktober 2013 kl. 00:55 #

    misunderlig pa alle dine strikkeboger, ejer kun en af dem (knitting with icelandic wool), den bruger jeg meget, og så har jeg bladet i den islandske vottebog da min mor ejer den, men har ikke vært fristet til at strikke noget fra den endnu, burde måske låne den igen

  4. Lene 30. oktober 2013 kl. 09:49 #

    Liker at du skriver litt mer om strikkebøkene, det er mange fine bøker der ute… Jeg har blitt flink til å benytte meg av biblioteket og låner som regel bøkene før jeg går til innkjøp. Dette er en super måte å få bladd litt mer igjennom de på;)

  5. Marianne 30. oktober 2013 kl. 17:02 #

    Alltid moro å lese om ulike strikkebøker:-)

  6. jeamomentsinlife 1. november 2013 kl. 16:08 #

    Takk for titten i de fine bøkerne dine! 🙂 Masse herlig inspirasjon!Den rosa kåpen er bare sååååå nydelig 🙂 Du var ikke på strikkecafe uke?

    Ønsker deg en fin helg 🙂

  7. LisaM 5. november 2013 kl. 01:10 #

    For ett supert innlegg!! Nå fikk jeg lyst til å shoppe strikkebøker! Og ønskelista ble plutselig litt lengre…;) Takk for inspirasjonen!:)