Frøken Seiler

29 Jul

image

Denne genseren visste jeg at jeg måtte strikke med en gang jeg så den hos Pickles. Den herlige kombinasjonen av rustikt merino tweed og pusete angora gjør genseren litt spesiell og fin. Da den ble lagt ut, klarte jeg ikke å bestemme meg blant alle de fine fargene, og kjøpte derfor to 😉
Siden mønstret heter Frøken Seiler, så får dere se genseren i litt maritime omgivelser i dag 😉

image

Jeg må fortsatt bare si at merino tweed ikke er mitt favorittgarn å strikke med. Det er massevis av kvister og rusk i garnet, og selv om man plukker ut underveis, så man kjenner man av og til små stikk fra strikketøyet fra en liten flis man har oversett. Hver gang jeg strikker med det, tenker jeg at det er siste gang. Men så blir jo resultatet så pent! Fargespillet i garnet er virkelig nydelig! Nå kan jeg bare si at kvister og fliser til tross; jeg kommer nok til å strikke mer av merino tweed.

image

Genseren ble ferdig for noen dager siden, og den har faktisk vært i bruk hver dag. Myk og god, og passe varm. Jeg valgte å strikke min en god del lenger enn oppskriften, så jeg har lagt til to ekstra striper på bolen (ca 10 cm i lengde), og 10 cm ekstra på ermene. På halsen felte jeg 6 masker ekstra, fordi jeg var redd den skulle bli litt for vid 🙂 Den hadde nok ikke blitt det, men jeg synes den ble fin slik også.

image

Jeg strikket strl small, og siden jeg la på litt ekstra i lengde, gikk det med litt over 2 nøster merino tweed, men det ene nøstet med angora holdt 🙂

Nå har vi hatt fine dager i nord, og det kjentes godt etter to-tre uker med regn 😉 I kveld skal strikketøyet frem igjen, og jammen er det ikke et nytt Pickles-prosjekt på pinnene igjen 😉

Fortsatt god sommer 🙂

19 kommentar to “Frøken Seiler”

  1. Olaug 29. juli 2013 kl. 17:34 #

    Nydelig genser, det gjorde seg med de stripene 🙂

  2. Ingrid 29. juli 2013 kl. 20:06 #

    For ein utrulig fin genser, likte sailor-stilen.
    Akkurat nå er eg på utkikk etter eit nytt haust-prosjekt vippar
    frå god morgen genseren til noko frå dale garn. 🙂
    Det er så mykje fint og strikke!

  3. Marion 29. juli 2013 kl. 20:57 #

    For en fin blogg du har! Herlig med så mye fint til voksen, er lett å legge bort prosjekter til seg selv. Genseren var veldig stilig.

  4. tina 30. juli 2013 kl. 01:11 #

    Hvor er den smuk! Jeg får lyst til at strikke den – selvom garnet lyder som en kamp….

  5. Guro 30. juli 2013 kl. 08:30 #

    Så utrolig fin den ble! Kledde deg kjempegodt:-)

    Er enig i at Merino Tweed ikke er det beste garnet å strikke med, men resultatet blir jo så bra! Elsker fargene og så er det mykt og godt mot huden:-)

  6. Lene 30. juli 2013 kl. 11:56 #

    Så fin den ble;) Skjønner at denne er en favoritt. Enig med deg i at garnet er litt trått å strikke med, men når den er ferdig og vasket en gang blir den kjempemyk! Ønsker deg en fortsatt fin sommer, gleder meg til å se ditt neste prosjekt.

  7. Hanne 30. juli 2013 kl. 21:38 #

    Kjempe fin 🙂

  8. ina 31. juli 2013 kl. 13:15 #

    Råfin genser! Og den kledde deg kjempegodt 🙂
    Merino Tweed er utrolig flott, men akk -både stivt og flisete å strikke med.

    God sommer videre!

  9. kaoz 1. august 2013 kl. 21:19 #

    Så flott den ble!
    Jeg holder på med denne genseren jeg også, og håper min blir like fin 😀

    Fant bloggen din via G-annettes bloggliste, og gleder meg til å følge bloggen din videre

  10. Elisabeth 2. august 2013 kl. 20:41 #

    Den ble nydelig i voksenvariant. Jeg strikket bare størrelse 2 år, men nå frister du med en til meg selv også 🙂

  11. G-Anette 3. august 2013 kl. 20:35 #

    Først, gratulerer så mye med dagen snuppa! ♥ Håper du har hatt en flott dag med kake og gaver 😉

    Og så utrolig fin Frøken Seiler Martine ble! Nydelig! Myye finere enn Pickles sin syns nå jeg, likte endringene dine veldig godt. Og fargene. Oj, jeg fikk fryktelig lyst på en slik selv kjenner jeg…

    Tusen takk for kjempehyggelig kommentar hos meg, litt ‘ute’ av bloggeland som du ser. Men dagene flyr til utvendig ‘oppussing’ av hus. Men prosjektene står i laaang kø i hodet mitt, så regner med at når kveldene blir mørkere går strikkepinnene varme her 😀

    Gleder meg til vi treffes igjen, må få til det så snart du kommer hjem 🙂

    Stor klem ♥

  12. Penelene 7. august 2013 kl. 22:11 #

    Denne var helskjønn – du kledde den bedre enn best – og jeg digger garnkomboen!

  13. Ingrid 11. august 2013 kl. 18:52 #

    For en fin genser. Fikk lyst til å strikke noe i det garnet selv, tiltross for fliser m.m. Det blir jo så flott resultat! Gratulerer med overstått bursdag! Håper du har hatt fin sommer!

  14. Linda 21. august 2013 kl. 21:41 #

    Den er suuperfin! Oi, nå ble jeg skikkelig inspirert!!

  15. Hege 30. august 2013 kl. 16:04 #

    Den var kjempefin! Har kjøpt garn til den samme genseren i dag. Strikket du din med eller uten vendinger på baksiden?

    • Full av Ull 30. august 2013 kl. 17:28 #

      Tusen takk! 🙂 Jeg strikket under vendinger, men ganske mye lengre enn oppskriften 🙂

  16. Henriette 2. september 2013 kl. 21:20 #

    Takk for koselig kommentar! Utrolig fin genser du har strikket, nå ble jeg inspirert! Har til og med Pickles tweed liggende! 🙂

  17. Lucky Loop 5. mai 2014 kl. 12:15 #

    Dette er en veldig fin genser! Jeg har ikke prøvd dette garnet enda, men har som mål å strikke ett eller annet i det i løpet av sommeren. Jeg er veldig ømfintlig når det gjelder ull rett på huden – ser at både du og flere skriver at garnet blir mykt og godt etter vask, men betyr det at det også er kløfritt? Har gode erfaringer med merinoull når det gjelder akkurat det, men blir litt skeptisk når det skrives at garnet har rusk og rask i seg…

    • Full av Ull 5. mai 2014 kl. 12:26 #

      Hei! Garnet er forsåvidt ganske mykt, men det kan ikke sammenlignes med for eksempel merino extra fine. Rusket plukker jeg av underveis 😉 Jeg har hittil ikke vasket noen plagg i garnet, men bare tatt dem rett i bruk, og jeg synes ikke det klør 🙂

Legg igjen en kommentar

