Blonder og blomster

8 Jun

Jeg har strikket mine første sokker, helt alene! Jeg har strikket noen par med raggsokker tidligere, men hælen har alltid mamma fått strikket. Nå har jeg bestemt meg for å lære det selv, og her er første par ut!

image

Hvite tynne lester med blondekant og litt blomsterpynt. Hælen er langt fra perfekt, problemet ligger i å plukke opp maskene pent. Men jeg er fornøyd likevel, og jeg satser på at neste sokkepar blir enda finere.

Sokker har jeg egentlig aldri hatt interesse av å strikke, rett og slett fordi jeg aldri har tatt bryet å lære meg hælen. Egentlig er det jo kjempeenkelt! Jeg bestemte meg for å bare presse meg selv til å prøve noen ganger, for det finnes jo så mange fine sokkeoppskrifter som jeg kunne tenke meg å prøve, for ikke å snakke om at det åpner seg en ny verden innenfor garnet; sokkegarn! Spennende, og god grunn for å kjøpe litt garn. Man må jo prøve litt forskjellige typer, ikke sant? 😉

image

Garnet jeg brukte på disse er Gjestal Silja, og det var noen gamle rester jeg hadde liggende. Godt å strikke med, men jeg synes egentlig det er for tynt for pinne 3 (som jeg har brukt her), for ikke å snakke om 3,5 som det står på garnlappen. Men det kommer jo an på hvordan man strikker. Det ble mykt og fint etter en runde i vaskemaskinen, og absolutt et garn jeg kommer til å strikke med igjen.

Oppskriften er fra boken Alle mine lester. En kjempefin bok som jeg lånte på biblioteket, men som jeg vurderer å gå til anskaffelse av selv. Dere kan lese mer om boken her. Det skal egentlig være blondemønster nedover hele oversiden av sokken, men siden dette mest var øve-seg-på-hæl-arbeid, så gjorde jeg det enkelt.

Jeg har allerede funnet fram et par nye sokkemønster, så forhåpentligvis blir det vist fram flere sokker på bloggen iløpet av sommeren. Det er jo kjekk småstrikk, i tillegg til luer og votter.

Nyt resten av helgen! Her skal det strikkes på myke, hvite masker!

6 kommentar to “Blonder og blomster”

  1. Monstermønster 8. juni 2013 kl. 17:05 #

    Så kjekt! Jeg knakk hælkoden for en stund siden, men før det satte jeg bort all sokkestrikkingen, for mine ble rett og slett stygge. Men som deg så fikk jeg det til, og det er kjekt!

  2. Ingunn 8. juni 2013 kl. 17:06 #

    En gang må være den første! Silja er et godt garn, men jeg også synes det er litt i tynneste laget til sokker. Jeg strikker stort sett den hælen jeg lærte ipå folkeskolen hvis ikke mønsteret krever noe annet.
    Det viktigste er at sokken sittter godt på foten, synes jeg.
    Lykke til med neste par!

    Riktig god helg!

    Klem

  3. G-Anette 9. juni 2013 kl. 20:12 #

    Kjempesøte! Så fint med både blomstene og blonden, romantiske sokker ♥ 😉
    Og hælen ser jo helt perfekt ut, dette gikk jo supert! Og ‘læsta’ er jo den beste hjemmestrikkede gaven man kan gi bort, syns nå jeg. Det er noe alle trenger, og jeg har ikke hørt om noen som ikke tåler ull på bena 🙂

    Fin søndagskveld til deg, og Dr Derek Shepherd 😉

    Klem

  4. Ingrid 9. juni 2013 kl. 22:26 #

    Veldig søte og fine sokker! 🙂 Liker stilen på disse sokkene veldig godt! Av og til må man jo bare presse seg litt utenfor comfort-sonen for å lære seg noe nytt. Er helt sikker på at du blir enda mer fornøyd med hælfellingen/ta opp masker etterhvert! Øvelse gjør mester! 🙂 Ha en fin kveld videre, og fin uke fra i morgen! HIlsen fra Ingrid

  5. Lene 10. juni 2013 kl. 08:35 #

    Så fine de ble! Jeg synes også at hælfelling kan være noe skikkelig herk, men øvelse gjør mester! Gleder meg til å se flere sokker tryllet frem av deg. Liker den romantiske stilen din 😉

  6. Line Kristine 11. juni 2013 kl. 21:38 #

    Øvelse gjør mester! Men jeg syns disse ble kjempefine også, jeg! 🙂

Legg igjen en kommentar

