Genser til kjæresten

20 Feb

image

Endelig noe nytt å vise fram på bloggen! Jeg har strikket Farmen-genseren til samboeren min, og det tok litt lenger tid enn jeg trodde. Men de siste dagene har jeg kun strikket på den for å endelig få den ferdig – og her er den. 

image

Jeg ble egentlig veldig fornøyd selv, synes den sitter pent på og fargene er fine sammen. Jeg har strikket den i Lima fra Drops, og veldig fornøyd med det til nå. Det er 65 % ull og 35 % alpakka, så det er mykt og godt uten å være så altfor hårete. Så gjenstår det bare å se hvordan garnet oppfører seg i bruk. Oppskriften er fra Rauma, og den fikk jeg med på garnbutikken da jeg kjøpte garnet. Jeg strikket ermene hele 10 cm lenger enn i oppskriften, og det er jeg veldig glad for. Jeg strikket også bolen noen cm lenger. Luen strikket jeg før jul, men av en eller annen grunn havnet den aldri på bloggen. Det er ei snurrelue (Oppskrift på bloggen til Gry-Anette), og den er strikket i Pickles tjukk merino, som forøvrig er et herlig garn!

image

Har dere hørt uttrykket gull før ull? Det kommer fra gammelt av, da man ikke skulle strikke genser til kjæresten før man var gift. Det betydde ulykke. For 2-3 år siden strikket jeg kjærestekjekkas-genseren til Øystein, og da var det faktisk en eldre dame i butikken som advarte meg mot å strikke genser til ham før ekteskapet. Hun garanterte meg at det ville bli slutt. Jeg tok sjansen likevel, og det gikk heldigvis ganske bra 😉 Jeg har enda ikke fått noe gull, men jeg tar sjansen på en ny genser 🙂 Jeg fikk jo tross alt roser av han her om dagen, det er nok for meg 😉 

image

Nå som genseren endelig er ferdig, ser jeg fram til noen småprosjekter. Da blir det også litt mer liv i bloggen. Jeg kjenner jeg har lyst å strikke litt votter nå! Jeg har også garn liggende klart til en mariusgenser til meg selv, og den hadde jo vært fin å få ferdig til påske…. Nå ja, man kan jo drømme 😉

På valentinsdagen var jeg så heldig å vinne en give-away på bloggen Victorias strikkerier. Premien var to nøster Jadegarn.

image

Det er et garn jeg ikke har prøvd før, og jeg ble veeldig glad når pakken kom i posten i dag 🙂 Anbefaler forresten å ta en tur innom bloggen hennes. Hun legger ut så masse fint, og er kjempeflink å blogge ofte 🙂 Det liker jeg 🙂

Ha en fin strikkekveld, dere 😉 Jeg gleder meg til ett nytt prosjekt nå.

12 kommentar to “Genser til kjæresten”

  1. Ingunn 20. februar 2013 kl. 16:27 #

    Kjempefin Farmengenser i nydelige farger! Jeg liker også Lima godt, Får håpe det duger til genser. Jeg har brukt det mest til luer. Lua satt jo som et skudd på kjæresten.
    Nydelig rosebukett du har fått!
    Gamle spådommer holder ikke stikk bestandig. Tror denne genseren bringer lykke.

    Ha en fin kveld!

    Klem fra Ingunn

  2. Ingrid 20. februar 2013 kl. 18:10 #

    farmen genseren din var utrulig fin 🙂
    eg har hørt at det ikkje bringer ulykke om ein strikkar inn sine egne hårstrå i genseren.
    hehe.. 🙂

  3. G-Anette 20. februar 2013 kl. 18:17 #

    Den var bare RÅlekker! Myyyye finere farger enn originalen syns nå jeg 🙂 Og den satt virkelig godt på, fin passform. Så du fikk kjæresten med deg på fotosoot, ikke verst 😉

    Hihi, tull med gull før ull… Tror du trygt kan strikke mange gensere til han 😉 Roser er forøvrig mye vakrere enn gull ♥

    Sees i morgen!
    Klem

  4. Marianne 20. februar 2013 kl. 18:26 #

    Ååååå så fin!!!! Den fikk j lyst til å strikke!!!
    Ops, gull før ull- det har j ikke hørt før!! Og j som har strikka mariusgenser til kjæresten!!! jajaa, satser på at d går bra!!!! 😉 😉 klemmm

  5. Lisbeth 20. februar 2013 kl. 18:39 #

    Flott genser, i knall fine farger! Likte disse fargene bedre enn orginalen 🙂

  6. Birgitte 21. februar 2013 kl. 21:04 #

    Farmengenseren har jeg kun sett i «originalfargene». Fargekombinasjonen din var mye finere!! Nydelig genser!! 🙂

  7. Victoria 22. februar 2013 kl. 00:19 #

    Farmengenseren har jeg egentlig ikke likt særlig, men i fargekombinasjonen din ble den faktisk veldig likandes! Hele halsen og alt så bare bedre ut! 🙂 Og jeg må si jeg skvatt rimelig godt når jeg så to velkjente jadenøster! 😉

  8. Eirin 23. februar 2013 kl. 10:51 #

    Haha, jeg hadde ikke hørt om gull før ull. Så glad for at jeg snublet over denne bloggen, den er bokmerka og jeg vurderer å prøve meg på en lue-oppskrift du har lagt ut. Hvilken garnbutikk foretrekker du i Tromsø? Jeg er student så det er absolutt greit at de er ok på pris, men siden jeg er nybegynner er det også godt at det er flinke ansatte som kan komme med tips og råd. Så langt har jeg gått på snarby strikkestudio og heklekroken, men tror jeg liker snarby best.

    • Full av ull - en håndstrikket drøm 23. februar 2013 kl. 11:05 #

      Så hyggelig at du liker bloggen min, det er så koselig å høre! 😉 Min favorittbutikker i Tromsø er nok Snarby og Bundingen på Jekta 🙂 Heklekroken har jeg dessverre ikke sansen for, da jeg synes de er litt lite serviceinnstilte. På Snarby er det alltid hjelp å få, og så har de jo såå masse forskjellig og spennende garn!

      • Eirin 23. februar 2013 kl. 14:26 #

        Ja, har samme erfaring med heklekroken. Har ikke vært på Bundingen så den skal jeg sjekke ut, men godt mulig jeg holder meg til Snarby. Takk for svar 🙂

  9. milex 25. februar 2013 kl. 04:49 #

    your sense of style is exceptional

  10. Monstermønster 26. februar 2013 kl. 20:23 #

    Ikke ull før gull, hehe! Har ikke hørt ordtaket før, men innholdet er kjent. Og det tar jo litt tid å strikke til gutta… flott fargevalg! Stilig i de fargene!

Legg igjen en kommentar

