Myk merinohals

24 Jan

image

Jeg har strikket meg enda en hals, denne gangen i litt mykere garn enn sist. Jeg synes den rosa tweedhalsen klør og stikker, så det fristet mer med en hals i deilig, mykt garn. Derfor ble det Big Merino fra Drops.

image

Det gikk med nøyaktig tre nøster grått, og litt under halve nøstet av hvitt. Oppskriften er superenkel, og den kommer her:

Martines myke merinohals

Legg opp 185 masker med hvitt på en store rundpinne 6 mm. Hele halsen srikkes i perlestrikk. To omganger med hvitt, deretter tre nøster grått (eller mer, hvis du vil ha halsen bredere), avslutt så med to omganger hvitt. Fell løst av. Tada!

image

Halsen er ca 17 cm bred, og ligger veldig fint rundt halsen. 

Nesten det beste med halsen er at jeg hadde alt garnet fra før! Det er godt å få brukt opp litt som har ligget en stund.  Jeg tror ikke på garnslanking og tømming av garnlagrene man har hjemme, men jeg liker garnsirkulasjon, altså litt ombytting i hva slags garn man har liggende.

Siden jeg har vært så flink å brukt opp litt av det gamle, passet det altså fint å kjøpe inn litt nytt. På Bundingen i Tromsø falt jeg for fristelsen og kjøpte to nøster paljettgarn – luksus og fint! Det gleder jeg meg til å strikke av! Og i går formiddag kom det pakke i posten fra Pickles.

image

14 deilige nøster Pickles Extra Fine Merino. Det første nøstet er snart strikket opp, og for et fløyelsmykt og godt garn! Litt tynnere enn Drops Merino Extra Fine, og muligens en anelse mykere (trodde ikke det gikk an). Fargene jeg har kjøpt heter Melk og Platina. Det blir veldig spennende å se ferdig resultat, for dette er et ganske stort prosjekt, muligens mitt største til nå. 

Ha en superfin torsdag, alle sammen, og en fin helg når den tid endelig kommer i morgen 😉
Januarklem fra Martine

8 kommentar to “Myk merinohals”

  1. Ann Christin 24. januar 2013 kl. 17:31 #

    Så flott halsen ble, og er nok veldig deilig å ha på! En skulle hatt mange slike nå som det er så kaldt 🙂
    Ha en fin kveld 🙂

  2. Lisbeth 24. januar 2013 kl. 18:03 #

    Flott hals 🙂 Garnet er mykt og godt, det synes jeg og.
    Har enda ikke kjøpt noe pickles garn, men det så veldig godt ut.
    Og så fine farger du har kjøpt, blir spennende å se hva det skal bli 🙂

  3. G-Anette 24. januar 2013 kl. 21:35 #

    Ja DEN halsen så myk og god ut! Det garnet er herlig 🙂 Kjempefin hals.
    Og så godt å se at det er flere som har ett realistisk og sunt forhold til det med garnkjøp, hihi. Garnsirkulasjon ja, det ordet likte jeg 😉

    Så bra at det blir strikkekafe snart, jeg er superklar 🙂 Har sagt fra om datoene til samboeren, han jobber en del på kveldene (Det er han som har Mix-kiosken på jekta) så satser på at det passer da. Vi høres nærmere.

    Ha en fin kveld
    Klem

  4. Penelene 25. januar 2013 kl. 09:10 #

    Finfin hals – både farger og form. Takk for at du deler oppskrift!

  5. Tine 25. januar 2013 kl. 14:36 #

    Lækker sag – og dejligt med en opskrift!

  6. Victoria 25. januar 2013 kl. 22:39 #

    Garnsirkulering er jeg helt enig i! Man bør alltid ha mengder av garn liggende, når noe går ut må noe annet inn 😉 Alltid kjekt å ha et lite «lager» å plukke fra! 🙂
    Halsen så fantastisk myk og god ut, nå fikk jeg lyst til å strikke en slik en også! (som om jeg ikke har nok strikkeplaner fra før av 😛 )

  7. Heidi Mikalsen Nymann 26. januar 2013 kl. 19:07 #

    Deilig med myk hals – passer så bra nå i kulda! Og så hyggelig å få pakke fra Pickles i posten – selv skal jeg strikke meg igjennom litt lager før jeg bestiller mer fra dem (men det frister…).

    Takk for hyggelig kommentar hos meg – vevstrikk er faktisk ikke vanskelig – Pickles har video og det er bare noen masker som taes løst av i mønster. Det kan du saktens klare 🙂

  8. Rebecca 27. januar 2013 kl. 00:32 #

    Ååå den var super fin:-)

Legg igjen en kommentar

