Historien om God morgen-genseren

11 Jan

I november la jeg entusiatisk opp til min aller første genser der jeg skulle gjøre alt selv. Jeg har jo strikket Kjærestekjekkas-genseren før, men den telles liksom ikke, siden jeg fikk MYE hjelp av mamma med den. Nå hadde jeg bestemt meg for å lære litt nye ting, og God morgen-genseren virket som et bra sted å starte.

Det var helt til jeg skulle plukke opp til ermer…. Jeg så instruksjonsvideoen til Pickles, og synes liksom jeg gjorde nøyaktig det samme, men fint ble det ikke… Ikke da jeg plukket opp rundt halsen heller… Jeg strikket likevel ferdig den ene armen, og tenkte «Jaja». Så oppdaget jeg at den lille «stripen» som kommer mellom start og slutt på omgangen, var midt oppå armen istedenfor usynlig plassert under armen…

image

«Jaja», tenkte jeg igjen, «så lenge jeg gjør det samme på andre siden, så går det sikkert greit».

Jeg prøvde genseren på. Den var litt kort… «Jaja, det kan være kult», tenkte jeg.. «Da blir det en sommergenser».

Men er det ikke litt rart at en sommergenser er i tjukk merinoull? I tillegg så jeg litt ut som en muskelmann når jeg hadde den på…

«Jeg kommer sikkert ikke til å bruke den, men nå har jeg jo bare en arm igjen, så jeg gjør den bare ferdig…»

En liten tanke streifet meg… kanskje jeg skulle rekke den opp? Det satt nå en Martine på hver skulder og ropte meg inn i øret…
«Neeeei, ikke rekk den opp, du har brukt alt for lang tid på den!»
«Men frister det ikke med 400 gram Pickles tjukk merino da? Som du kan ha til prosjekter du faktisk blir å bruke?»

image

Bildet er lånt fra pickles.no

Jeg begynte å se for meg litt oppskrifter fra Pickles, blant annet dette Flettesettet.

image

Og slik ender historien om God morgen-genseren min. Egentlig vil jeg kalle det happy ending, for nå kan jeg lage noe jeg kommer til å bruke. Og selv om det høres klisje ut, så har jeg jo lært noe av å strikke genseren. Neste gang jeg plukker opp til ermer, så blir det sikkert finere, og jeg skal passe på at «sømmen» kommer på undersiden. Ikke at jeg har noen umiddelbare planer om en ny slik genser… Nå blir det nok rundfelling og raglanfelling på meg, noe jeg forøvrig heller aldri har prøvd 😉

image

Jeg har som nyttårsløfte å bli flinkere til å gjøre ferdig ting, og ikke gjemme halvferdige prosjekter i en pose. Så selv om det var tungt å rekke opp genseren etter så mye arbeid, så var det litt godt også 🙂 Hurra for ryddige garnkurver og en ny start!

Nå er det helg igjen! Jeg holder for tiden på med to prosjekter, ett nytt og ett som har vært stuet bort siden i vår 🙂 Jeg føler meg så flink som har ryddet og hentet det fram igjen for å ferdigstille det (selv om det egentlig kanskje burde være en selvfølge, hihi)

Ønsker alle sammen ei kjempefin helg!

8 kommentar to “Historien om God morgen-genseren”

  1. Marie 11. januar 2013 kl. 13:58 #

    Æsj, er det ikke kjedelig når ting ikke blir som man hadde håpet? Jeg har vært borti noen sånne prosjekter selv, men dessverre har jeg aldri hatt «guts» nok til å rekke dem opp igjen. Tanken på all tiden brukt hindrer meg i det.. Resultatet er at det ligger endel nesten-ferdige ting rundt omkring i poser her. Så bra at du rakk opp igjen når du ikke var fornøyd! Det er jo mye bedre med garn enn halvferdige prosjekter 🙂
    Jeg har også planer om å gjøre ferdig noen ting i år. Og rydde i garnrotet mitt.. Det får bli helgens prosjekt!
    God helg 😀

  2. strikkerenate 11. januar 2013 kl. 14:04 #

    Du er ingen ekte strikker før du har masse prosjekter liggende uferdig, og altfor mye garn liggende – og alltid har behov for å kjøpe nytt når du skal starte nye prosjekter! 😀 Syns du er på god vei jeg! 😀 Og jeg beundrer at du faktisk endte opp medå rekke opp genseren. Jeg hadde lagt den unna synet jeg : og glemt den 😛

  3. G-Anette 11. januar 2013 kl. 15:17 #

    Flinke deg sier nå jeg!! Altså som tok avgjørelsen om å rekke opp, istedetfor å strikke ferdig noe du ikke kommer til å bruke likevel. Ja, det er kjedelig å ha brukt så mye tid, men følelsen av å faktisk kunne bruke garnet til noe nytt og flott er jo fantastisk!
    Jeg sverger til raglanfelling, jeg får det heller ikke pent med opp-plukking av masker…
    Og det er ikke vanskelig! Syns passformen blir så mye bedre med raglan også.
    Jeg heier på deg, si fra om du trenger hjelp 😉

    Tuuusen takk for garnsalg-tips på Snarby! Blir bytur på meg til uka, hihi 😉

    Du, neste gang Bundingen på Jekta har strikkekafe tenkte jeg å dra dit (for første gang). Har du kanskje lyst å være med? 🙂

    God helg!
    Klem

  4. G-Anette 11. januar 2013 kl. 15:18 #

    Ser ut som jeg skriver at opp-plukking av masker ikke er vanskelig….men det er det! Jeg mente at raglan ikke er vanskelig 🙂

  5. Ingunn 11. januar 2013 kl. 15:44 #

    Tøft gjort av deg å rekke opp genseren, men selvfølgelig det eneste riktige. Tenk på hva du har lært, og garnet blir sikkert til noe du vil bruke. Jeg har rekt opp mye i mitt liv, og mange ganger har det vært en befrielse når jeg først hadde bestemt meg. Lykke til med det fine garnet!

    God helg!

    Klem fra Ingunn

  6. Ingrid 11. januar 2013 kl. 23:12 #

    ånei, så kjedelig. Eg har hatt veldig lyst og strikka genseren eg også men litt umotivert etter ein stygg skappelgenser, mykje morsommare og strikke noko som blir vellykka. Mens minst like viktig at den blir bruka. Godt nyttårsforsett hørtes lurt ut 🙂

  7. G-Anette 13. januar 2013 kl. 12:33 #

    Hei igjen, så koselig at du blir med på strikkekafe 🙂 Tror de planlegger en snart, vi får høres nærmere. Har ikke mottatt melding på Facebook fra deg, så da har det skjedd noe der.

    Fin søndag!
    Klem

  8. Renate 13. januar 2013 kl. 23:19 #

    Like greit å rekke opp og bruke garnet til noe annet, ja 🙂 Du får sikkert masse fint ut av alle de nøstene.

    Ha ei flott uke!

Legg igjen en kommentar

