Varierende grad av luksus

1 Dec

image

Jeg har strikket to versjoner av denne Luksusluen. Den ene luen er «luksus på budsjett», mens den andre er ekte luksus.

Jeg har fått veldig sansen for å strikke fletter. Det er jo så enkelt, mye enklere enn det ser ut som, og resultatet blir så fint!

image

image

Den røde luen strikket jeg tidligere i høst. Jeg brukte Drops Nepal, og strikket på pinne nr. 4,5. Nepal er et ganske rimelig garn, derfor er dette en luksuslue på budsjett. Likevel synes jeg den er kjempefin, og jeg elsker rødfargen! Nepal er jo et godt garn, med 35 prosent alpakka. Til luen gikk det med i underkant av to nøster, men denne er jo ikke så baggy da 🙂 Luen er i skrivende stund allerede pakket inn som julegave, håper på en fornøyd mottaker! 🙂

image

Den rosa lua ble ferdig for et par dager siden, og den er virkelig ei luksuslue! Den er strikket i 1 tråd Pickles Angora og 1 tråd Tynn alpakka fra DSA. Jeg kjøpte angoragarnet da jeg var på åpent lager hos Pickles i høst, og jeg har gledet meg stort til å teste det. Det skuffet sannelig ikke! Utrolig mykt og godt garn som finnes i mange fine og delikate farger. Jeg må si det frister veldig å strikke en Drømmegenser i dette garnet. Det eneste som trekker litt ned er at det røyter litt mens man strikker… Til gjengjeld blir plaggene så fine og myke at man glemmer det med en gang man er ferdigstrikket 😉

image

Jeg beholder denne selv, og gleder meg til å bruke den masse i vinter. Jeg gikk ned til pinnenr 4, og la heller opp 4 masker ekstra for å få riktig strikkefasthet. Det gikk med akkurat ett nøste med Tynn alpakka, og bare rundt 30 gram angora. Det synes jeg var overraskende lite. Nøstene veier bare 25 gram, og jeg kjøpte 3 stk for å være på den sikre siden. Nå har jeg altså et luksusproblem (hihi), for hva skal jeg strikke av resten? 😉

image

I dag har vi bakt pepperkaker og hengt opp julestjernen i vinduet. Det er så koselig med jul! Bloggen har dessverre blitt litt forsømt i det siste. Det er på grunn av alle disse julehemmelighetene… Men det betyr jo bare at det blir masse blogging nå i desember!

Ha ei koselig adventshelg!
Klem fra Martine

6 kommentar to “Varierende grad av luksus”

  1. Ingunn 1. desember 2012 kl. 17:09 #

    Fine flettaluer! Jeg strikker også flettaluer for tida, og blogga den ene nå nettopp. Absolutt et pluss at luene er myke og behagelige på. Super julegave spør du meg!

    Ha en fin lørdagskveld!

    Klem

  2. barwitzki 2. desember 2012 kl. 17:30 #

    Kjempe fin luer med fletta og fasong er fantastisk. Jeg leter rettledning til bruk for lue i art disse… unnskyld, jeg lærner norsk og disse sett er vanskelig for meg!
    Jeg tenker ull er sjønn myk og luen passer super – sitter som støpt! Jeg ønsker deg en deilig første advent videre. Hjertelig Viola

  3. G-Anette 6. desember 2012 kl. 15:09 #

    Har jo gått glipp av dette innlegget ditt ser jeg nå. Så bra du la igjen hyggelig kommentar hos meg slik at jeg kunne titte innom deg også 🙂 Og så koselig å se at du bruker oppskrifta mi. Fine farger du har valgt, den rosa var bare helt *smask* 🙂 Har fått mer og mer sansen for pusete garn, selv om det røyter litt. men det blir jo bare så lekkert!

    Ha en fin torsdagskveld, klem fra meg ♥

  4. Marte 8. desember 2012 kl. 10:57 #

    Så fine luer! Jeg blir frista til å skaffe meg litt alternativt garn jeg også.=) Har du strikket etter mønster, eller tar du det bare på feelingen?

    • Full av ull - en håndstrikket drøm 9. desember 2012 kl. 16:02 #

      Jeg har strikket etter oppskriften det er linket til 🙂 Prøvde å kommentere på bloggen din, men fikk ikke til, dessverre… Mye fint dere har laget i alle fall 🙂

Legg igjen en kommentar

