En strikket garnkurv

5 Nov

På fredagskvelden fikk jeg plutselig akutt lyst (noen som kjenner seg igjen?) til å strikke en litt stor kurv for å ha noen garnnøster i. Har sett sånne kurver på flere blogger, og jeg synes det ser så fint ut. Jeg begynte å lete litt på nettet etter inspirasjon, og da fant jeg ut at de fineste kurvene var heklet. Jeg kan overhodet ikke hekle. Men på fredagskvelden hadde jeg faktisk så lyst på en kurv at jeg begynte å se på heklevideoer…. Noe som bare overbeviste meg nok en gang om at jeg ikke kan hekle. Det er flaut, men jeg får ikke en gang til å holde heklenålen riktig… Derfor var det nødt å bli en strikket kurv. Jeg søkte på Ravelry, og på der fant jeg denne oppskriften fra Drops.

image

Jeg la opp og strikket vendinger etter oppskriften, med dobbel tråd Pt Helårsgarn på pinnenr. 5,5. Helårsgarnet til Pt er et deilig mykt og litt tykt bomullsgarn, og jeg hadde noen nøster i forskjellige farger liggende. Planen var å strikke hele kurven i lyseblått, men jeg skjønte fort at jeg ikke hadde nok garn til det. Derfor ble det med hvite striper.

image

Jeg bruke nøyaktig 6 nøster på kurven, 4 lyseblå og 2 hvite.   Kurven skal egentlig brettes nedover for å stives litt, men siden jeg strikket striper, så blir det ikke så fint å brette innsiden ut. Derfor strikket jeg på hanker istedenfor, og synes det ble ganske bra.

image

image

Jeg er egentlig ganske fornøyd med kurven, og har litt lyst å strikke en til, denne gangen ensfarget, kanskje rosa eller grå. Det blir i hvertfall ikke flere med striper på en stund, for striper + dobbel tråd + trådfesting….. Trenger jeg si mer? 😉

image

image

Helt ferdig ble den i alle fall, og nå står nye prosjekter for tur.

Ønsker alle som er innom en kjempefin uke 🙂

Advertisements

12 kommentar to “En strikket garnkurv”

  1. G-Anette 5. november 2012 kl. 18:40 #

    Hmmm, jeg kjenner meg VELDIG godt igjen i den akutte lysten man kan få til ett bestemt prosjekt.. 😉 Og man bare gir seg ikke! Kurven ble kjempefin! Flott med striper og hanker. Ser at mange bretter de ned for at de skal bli stødigere, men når kurven er full av garn (evnt full av ull..hihi) så er den jo stødig som bare det! 🙂
    Kjempetrivelig å hilse på deg også på lørdag! 🙂 Så bra at sauene falt i smak 😉

    Og du, jeg holder heklekroken heeeelt feil og det gjør ingenting! Ikke gi deg, det er utrolig gøy å hekle og en helt ny verden av oppskrifter som åpner seg! 🙂

    Klem

  2. Ingrid 5. november 2012 kl. 19:55 #

    Den ble jo kjmpefin!!! Jeg kan heller ikke hekle, men nå skjønner jeg at det er håp allikevel… 🙂

  3. iselin 5. november 2012 kl. 23:05 #

    Smart! Denne har eg ikkje sett før. Eg liker bedre strikking enn hekling!

  4. Ingrid 6. november 2012 kl. 11:15 #

    Wow! Utrulig fin, strikk er jo så mykje finare enn hekling synes eg.
    «full av ull» – merket ditt var jo berre prikken over i’en.
    Garnkurv er jo eit must for oss med strikkedilla 🙂

  5. Moniqye Snuppa Norseth 6. november 2012 kl. 13:16 #

    Blei riktig så snasen denne her da… noe tenke på for meg og alle garn nøstene mine;)
    Oppskriften på uglelua ligger ute nå, så bare hive seg over den :))

  6. Ingunn 6. november 2012 kl. 15:41 #

    Så koselig at du stakk innom hos meg! Velkommen som følger! Jeg har lagt meg til hos deg også. Har tatt en rask titt på innleggene dine, og her var det mye fint.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem fra Ingunn

  7. BrittB 6. november 2012 kl. 15:56 #

    Så fin strikkekurv! Og så mye fint du har laga, du er jo et strikkefantom! 🙂

  8. hobbyvenn 8. november 2012 kl. 14:08 #

    Så flott strikkekurv. Helt gjenkjennelig med akutte strikkebehov ja..

  9. Elin 9. november 2012 kl. 09:36 #

    Denne var jo både praktisk og fin 🙂
    Mange fine strikke prosjekter neddover her ser jeg 🙂

    • Elin 9. november 2012 kl. 09:37 #

      ha en fin dag

  10. Renate 9. november 2012 kl. 12:44 #

    Kjempeflott garnkurv! Og med hanker er det jo bare å drasse den med seg hvis du skal ha strikketøyet med på tur :)Jeg pleier aldri å klippe tråden dersom det er mange omganger til jeg skal bruke den fargen igjen… Henger den bare rundt den tråden jeg strikker med, med jevne mellomrom, så blir den med på turen oppover 😀 Hater trådfesting!

    Tusen takk for fine ord på bloggen min! Mattisheimen er et fantastisk sted! Perfekt å dra dit for å komme unna hverdagens mas og kjas. Men så skal det sies at jeg er heldig som har en mann og to unger som synes det er greit at jeg er borte på ukevis 😉

    Ha ei fin helg med alle prosjektene dine! 😉

  11. Victoria 11. november 2012 kl. 10:04 #

    Denne ble jo bare knallfin!! 😀 Fikk liiitt lyst til å strikke en slik selv, men nå er det ‘dessverre’ 😦 julegaveprosjekter som står for tur… Men bare jula er over, så! 😀