Mine beste tips: Strikkede julegaver

24 Oct

I dag begynte det å snø ordentlig i Tromsø! Jeg får julestemning med en gang snøen kommer. Og siden det bare er nøyaktig to måneder igjen til julaften i dag, så tenkte jeg å dele mine beste tips til strikkede julegaver. To måneder er jo god tid på å lage en julegave eller to innimellom alle de andre prosjektene.

Jeg begynner alltid ganske tidlig med julegavene. Med en gang sommerferien er over, så setter jeg opp en liste med alle som skal få gave eller oppmerksomhet av meg i år.

Høsten for meg betyr juleforberedelser. Jeg elsker julen, og en av de største gledene for meg ligger i planleggingen. Lage lister, lete og bla i oppskriftene mine etter fine ting som kan bli julegave, krysse av på listen etterhvert som ting blir ferdig… Ja, jeg er et listemenneske 🙂 Det gjør ikke noe for meg at julen kommer tidlig i butikkene. Du kan tro hvor glad jeg ble da jeg så at julemagasinene var kommet…

image

Jeg måtte bare kjøpe alle de jeg likte best. Nå tror jeg ikke det blir flere på meg i år, jeg har fått det jeg trenger, hihi 🙂

Strikkelysten kom til meg høsten 2010. Da bestemte jeg meg plutselig for at jeg skulle strikke Kjærste-kjekkasgenseren i julegave til min samboer. På det tidspunktet hadde jeg aldri strikket mønster, jeg kunne ikke strikke vrange masker og jeg kunne ikke øke. Da jeg var hjemme hos foreldrene mine i en uke på høstferie, presenterte jeg ideen min for mamma. Tross alle mine strikkehandikap, så mente hun at det kom til å gå helt fint å strikke genseren. Jeg kjøpte garn og satte i gang. Med god hjelp fra mamma, ble genseren ferdig.

image

Synes den er veldig fin, og må si at jeg er ganske stolt av den, selv om jeg fikk mye hjelp da den ble laget. Kjæresten ble veldig overrasket og kjempeglad for julegaven, og jeg lærte meg å strikke mønster, vrange masker og øke.
Julegavestrikk er altså ikke så dumt 🙂

Etter den julen har jeg strikket julegaver hvert år. Jeg elsker å tilpasse gavene spesielt til hver person, og finne farger og mønstre som jeg synes passer. Det er der jeg finner gleden i å lage gavene selv.

Her er mine tips til fine julegaver som du enda har god tid til å lage:

Et godt sted å starte er i Jorids mønsterbutikk. Her finnes det fine mønster på votter og sokker for enhver smak. Ship’ohoi-votter for den som trives på sjøen, kattevotter, hundevotter, hestevotter osv.

En annen ide er denne Flettejulekurven fra Drops.

Den kan du for eksempel fylle med julesnop eller lignende.

Strikkede kopptuer er kjekt, og noe de aller fleste har bruk for. Dessuten er det litt ekstra luksus å bruke ekstra gode kopptuer som er strikket for hånd. Legg gjerne ved en oppvaskbørste eller en flaske Zalo 🙂

Hva med å lage et «holde varmen»-sett i mottakerens yndlingsfarge? Lue, hals og votter i deilig mykt garn må jo være en drømmegave for den som er litt frossen på vinterstid? Du finner mange fine oppskrifter på nettet, for eksempel på bloggen til G-Anette.

Tovede tøfler – det er vel ingenting som er deiligere å tasse rundt i på vinteren enn det? En gave som passer perfekt enten man er 2 år eller 80 år. Det samme gjelder tovede votter. Her kan du lage mange variasjoner, og det er enkelt å være kreativ og skape sin egen vri. Eksperimenter med pelsgarn, striper eller bånd.

Liker du å strikke sokker, anbefaler jeg boken Fabelaktige føtter og koselige tær. Her finner du oppskrifter på fine og spesielle sokker, og garantert noe for enhver smak.

image

Julekuler – er du lei av de tradisjonelle røde og hvite, hva med å strikke dem i hvitt og grått? I fjor strikket jeg hvite kuler med grå bukker og reinsdyr, og de ble veldig fine og shabby chic-aktige. Det ble et helt annet uttrykk enn med julerødt.

Skal du gi gave til en som strikker selv? Ikke vær redd for å gi noe hjemmelaget. De som strikker selv, vet hvor mye arbeid som ligger bak, og vil nok bare bli ekstra glad for gaven. Hvis du likevel ikke vil gi noe strikket, kan kanskje gavekort på garn være tingen? Eller hva med en pakke med garn og pinner til et bestemt prosjekt som du tror mottakeren vil like?
I tillegg er det veldig mange fine strikkebøker å finne i butikkene, og hvem får vel egentlig nok strikkeoppskrifter? Ikke jeg, i alle fall 😉

Håper tipsene var nyttige, og at du kanskje fikk inspirasjon til en gave eller to.

Så er spørsmålet; hvordan ligger du an i julegaveproduksjonen?

Ønsker alle en fin dag, med eller uten snøvær 🙂

Advertisements

10 kommentar to “Mine beste tips: Strikkede julegaver”

  1. Helge Jensen 24. oktober 2012 kl. 19:43 #

    Spent på hva som er i pakken på julekvelden!

    • Full av ull - en håndstrikket drøm 24. oktober 2012 kl. 19:52 #

      Ja, som snill pappa så stille du i en gunstig posisjon til å være en av de heldige som får nåkka hjemmestrikka på julekvelden 🙂

  2. byLi 25. oktober 2012 kl. 11:28 #

    Mange gode tips her 🙂
    Jeg bruker ca ett nøste ja. Den gule la jeg opp 50 masker på og brukte ett nøste. Den blå la jeg opp 41 masker på og gå mg når den ble kvadrat, da ble det igjen litt.
    Jeg kjøpte forresten en oppvaskbørste 😉

  3. Jane Mysen 27. oktober 2012 kl. 19:45 #

    Jeg ligger godt an i juleproduksjonen 🙂 Liker å strikke, jeg også og strikket lusestrikk til dukken min da jeg var syv år. Det var min første genser, og siden tror jeg at jeg må ha fylt opp et helt skap! 🙂 Har hatt en pause på noen år nå, men strikket to små mariusgensere i fjort. Nå ligger det en halvstikket i strikkevesken min, som barnebarnet mitt skal få 🙂
    Genseren du strikket til kjæresten din ble kjempefin! Skjønner godt at han ble glad for den 🙂

  4. G-Anette 29. oktober 2012 kl. 22:08 #

    Så flotte tips, og takk for at du inkluderer meg da 😉 ♥
    Jeg er faktisk godt i gang med julegaver, men det blir nok lite hjemmelaget fra denne kanten. Tiden strekker ikke til, selv om jeg skulle ønske det! Eventuelt at jeg kunne bli litt flinkere å planlegge julegavelaging når det ikke er fullt så hektisk i luefabrikken 🙂 Jaja, kanskje til neste år da.
    Uansett, kjempefine tips du kommer med! Og sant det du sier, ingen problem å gi strikkede gaver til noen som strikker selv! 🙂

    Klem fra Slettaelva 🙂

  5. G-Anette 30. oktober 2012 kl. 14:13 #

    Hei Martine 🙂 Ja, jeg lar meg nok friste hos Pickles i løpet av kvelden kjenner jeg meg selv rett, hihi 😉 Har en plan om ett sjal til min bestemor – og da hadde jeg lyst å bruke Abuelita garnet. Det jeg har brukt på genseren heter Snøkrystall. Veldig fin hvitfarge!
    Ja på lørdag står vi på K1 med luene, så hvis du kommer innom så må du si hei 😉

    Sees da 😉 Klem

  6. Ingrid 30. oktober 2012 kl. 18:01 #

    Det er jo det jola handlar om, å gi noko spesielt og
    personlig til dei du er glade i. Eg får alltid strikke-sokkar
    av bestemor til jol og det er den gåva eg har mest nytte og glede
    av. Jola handlar ikkje om og kjøpe den dyraste gåva,
    det handlar om å vise omtanke! 🙂

  7. Therese 30. oktober 2012 kl. 19:52 #

    Veldig koselig med hjemmestrikka gaver. Mannen min får Arne&Carlos Space Invaders-genser til jul. Jeg strikker i smug når han ikke er hjemme.
    Så har jeg en gjeng nieser og nevøer som ønsker seg både det ene og det andre av strikketing, veldig koselig at de synes det er så stas med det jeg lager.

    Den boka du nevnte er jeg veldig klar for, kjenner jeg, sokker er jo en morsom ting og et godt mønster er ekstra gøy!

    Takk for hyggelig hilsen inne hos meg! Blir alltid glad for koselige kommentarer.

    God tirsdag!

  8. Hilde 4. november 2012 kl. 22:59 #

    Så mange flotte ting du har strikket 🙂 Og så kjekt med mange julegaveplaner.
    Takk for besøk på bloggen min og veldig hyggelig kommentar 🙂 De kurvene jeg strikket tror jeg at jeg brukte pinne nr 6 på, som det står i oppskriften. Jeg ble ikke helt fornøyd med dem, for jeg ville gjerne de skulle vært litt stødigere. Husker ikke helt hvilket garn jeg brukte, men det var veldig mykt. Jeg anbefaler deg å bruke et tykt bommullsgarn som er litt hardt.

    Kos deg med julegavestrikk 🙂

  9. Marianne 13. oktober 2013 kl. 22:29 #

    Så fin genser du har strikket:-) Mange gode tips å hente i innlegget ditt, på tide å starte snart hvis man skal gi bort noe hjemmelaget til jul:-) Klem Marianne